دلیل صف‌های چندکیلومتری کامیون‌‌ها در مرز بازرگان، کنترل آن‌ها برای جلوگیری از قاچاق سوخت اعلام شد

در حالی که مدیر گمرک بازرگان «عدم همکاری ترکیه» را دلیل صف‌های چند کیلومتری کامیون‌های ایرانی در این مرز عنوان کرده بود، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، کنترل کامیون‌‌ها از سوی ایران برای جلوگیری از قاچاق سوخت را دلیل اصلی این شرایط اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، مهرداد سعادت روز شنبه، ۲۳ اسفند ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا اقدام شرکت ملی پخش و پالایش نفت برای کنترل مجدد کامیون‌های خروجی و سوخت باک آن‌ها در این نقطه مرزی را «غیرقابل توجیه» خواند و از پیگیری این موضوع خبر داد.

مدیرکل گمرک بازرگان روز شنبه، «عدم همکاری ترکیه» و «کندی پذیرش» را مهم‌ترین عامل صف طولانی کامیون‌ها در این نقطه مرزی طی روزهای گذشته اعلام کرده بود

مجتبی بازگیر در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به انتظار ۵۰۰ دستگاه کامیون در مرز بازرگان گفته بود که افزایش عوارض ورود کامیون‌ها به خاک آذربایجان موجب شده تا بیشتر کامیون‌ها با تغییر مسیر از گمرک پلدشت و نخجوان به بازرگان مراجعه کنند و موجب صف‌های طولانی در این نقطه شوند.

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه، ۲۰ اسفند ماه در گزارشی از صف ۱۵ کیلومتری کامیون‌های ایرانی در مرز بازرگان و معطلی یک هفته‌ای آنها خبر داده بود.

ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی هم با اشاره به این که قبل از شیوع کرونا روزانه بیش از ۴۵۰ ناوگان کامیون از این مرز تردد می‌کردند، به این خبرگزاری گفته بود: «این آمار پس از شیوع کرونا به ۳۰۰ تا ۳۰۳ کامیون رسیده بود، اما در روزهای اخیر به دلایل نامعلوم از سوی کشور ترکیه پذیرش کامیون‌های ایرانی به ۲۵۰ دستگاه رسیده که موجب تشکیل صف شده است.»

گمرک ایران در شهرستان ماکو واقع در استان آذربایجان غربی که در سال ۱۳۰۵ ساخته شده، تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی ایران و ترکیه است. این گذرگاه که از طرف کشور ترکیه «گوربولاغ» نامیده می‌شود از اوایل اسفند ۹۸ پس از اعلام شیوع کرونا تا خرداد ۹۹ بسته بود.

پس از باز شدن دوباره، کنترل بهداشتی رانندگان کامیون برای ورود به ترکیه، موجب صف طولانی کامیون‌ها در آن زمان در این گمرک مرزری شده بود.