مذاکره رهبران آلمان و فرانسه با پوتین برای همکاری پیرامون واکسن اسپوتنیک

از راست: ولادیمیر پوتین، امانوئل مکرون و آنگلا مرکل - عکس آرشیوی است

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه همراه با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز چهارشنبه ۱۱ فروردین در گفت‌وگویی ویدئویی با ولادیمیر پوتین درباره همکاری پیرامون واکسن روسی «اسپوتنیک وی» مذاکره کردند.

بر اساس اعلامیه کاخ الیزه و کاخ کرملین، در این گفت‌وگو موضوع ثبت و مجوز واکسن روسی در اتحادیه اروپا، صادرات آن به اتحادیه و تولید مشترک این واکسن مورد مذاکره قرار گرفت.

آژانس دارویی اروپا هنوز مجوز استفاده از واکسن روسی کرونا را صادر نکرده است، اما بررسی‌ها پیرامون این موضوع ادامه دارد. برخی از اعضای اتحادیه اروپا استفاده از این واکسن را تایید کرده‌اند.

با این حال، «صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های روسی» روز ۱۹ اسفند خبر داده بود که این نهاد با ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و آلمان برای ساخت واکسن «اسپوتنیک وی» در آن کشورها به توافق رسیده است.

منابع رسمی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند برخی مقامات ارشد اروپایی مانند تیری برتون کمیسر بازار داخلی اتحادیه بر این باور هستند که استفاده از واکسن روسی لزومی ندارد. شارل میشل رئیس شورای اروپایی نیز می‌گوید روسیه واکسن تولیدی خود را به ابزاری برای پروپاگاندا و تبلیغات تبدیل کرده است.

این منابع گفته‌اند که اما در پشت پرده، تمایل به استفاده از واکسن روسی در اتحادیه اروپا افزایش یافته است.

واکسن‌های روسی هنوز از سوی نهادهای بهداشتی جهانی مجوزهای لازم را برای استفاده در طرح‌های واکسیناسیون عمومی دریافت نکرده‌اند.

بر اساس مطالعات خود روسیه و چند نهاد خارجی، میزان اثربخشی واکسن اسپوتنیک بالای ۹۰ درصد است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ف.ق/ک.ر