ابراز آمادگی یک گروه پزشکی در خارج برای کمک به آسیب‌دیدگان چشم در اعتراضات

عکس شماری از معترضانی که یکی از چشم‌های خود را در جریان اعتراضات از دست داده‌اند

به دنبال انتشار گزارش‌ها و عکس‌های بی‌شمار از آسیب‌ دیدن شماری از معترضان در اعتراضات «زن زندگی آزادی» با شلیک مستقیم گلوله ساچمه‌ای ماموران حکومتی، گروه «مهسا مِدیکال» برای کمک به آنها ابراز آمادگی کرد.

این گروه که بر اساس حساب توئیتری‌‌اش روز ۲۱ ژانویه سال جاری اعلام موجودیت کرده، شامل گروهی از پزشکان داوطلب خارج از کشور است.

آن‌ طور که این حساب اعلام کرده، گروه آنها شامل «۲۰۳ فعال و متخصص رشته‌های گوناگون سلامتی» از سراسر دنیا است و با هدف «کمک» به تظاهرکنندگانی فعالیت می‌کنند که در جریان تظاهرات مسالمت‌آمیز داخل کشور به دست نیروهای امنیتی زخمی می‌شوند.

آنها اعلام کرده‌اند آماده کمک به معترضانی هستند که «چشم خود را در اثر ضرب و جرح های اخیر در راه قیام زن، زندگی، آزادی از دست داده‌اند» و آسیب‌دیدگان می‌توانند «‌برای مشاوره و دریافت چشم (پروتز) مصنوعی رایگان» با شماره تلفنی که اعلام شده، تماس بگیرند.

در‌ حالی‌ که سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی با اشاره به موارد متعدد شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به صورت و چشم معترضان چنین ارزیابی کرده که اقدام مأموران حکومت «سیستماتیک» و «هدفمند» بوده، فرمانده یگان‌های ویژه فراجا شلیک ماموران به چشم معترضان در ماه‌های اخیر را انکار کرده است.

این در حالی است که شماری از معترضان آسیب‌‌دیده از ناحیه چشم، با انتشار عکس خود به روایت چگونگی آسیب‌ دیدن با شلیک گلوله ساچمه‌ای نیز پرداخته‌اند.

پیش از این نیز ده‌ها پزشک متخصص چشم با انتشار نامه‌ای نسبت به استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای نیروهای امنیتی علیه معترضان و از دست رفتن بینایی افراد هشدار داده‌ بودند.

بیشتر در این باره: سازمان حقوق بشر ایران: شلیک مأموران امنیتی به چشم معترضان «سیستماتیک و هدفمند» بوده است