اعلام نتیجه دلایل واژگونی اتوبوس خبرنگاران در روزهای آینده، لغو کارت هوشمند راننده اتوبوس

تصویر ریحانه یاسینی (سمت راست) و مهرشاد کریمی، دو خبرنگار جان‌باخته در حادثه واژگونی اتوبوس در نقده

پلیس راهور از اعلام نتیجه جمع‌بندی کارشناسان درباره علت واژگونی اتوبوس خبرنگاران حداکثر تا روز یک‌شنبه خبر داد. در همین حال خبرها حاکی از آن است که کارت هوشمند راننده اتوبوس نیز لغو می‌شود.

پیکر دو خبرنگار جان‌باخته در این حادثه به نام‌های مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی صبح روز جمعه، ۴ تیر در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست که برای بازدید از تونل «کانی سیب» عازم منطقه بودند، ساعت ۱۸ روز چهارشنبه، دوم تیرماه، در محور ارومیه- نقده واژگون شد و در پی آن دو خبرنگار کشته و ۱۸ نفر مصدوم شدند.

با وجود وعده پلیس راهور برای اعلام دلیل بروز این حادثه در روزهای شنبه و یک‌شنبه، بر اساس اظهارات خبرنگاران مصدوم، در زمان وقوع حادثه، راننده و کمک راننده اعلام کرده‌اند که اتوبوس ترمز ندارد و از خبرنگاران خواسته‌ بودند که کمربندهای خود را ببندند.

تاکنون دلایل متعددی برای بروز این حادثه عنوان شده است. فرمانده انتظامی شهرستان نقده پیشتر «نقص فنی» و «ترمز» و مدیرکل ایمنی و ترافیک راهداری «سرعت غیرمجاز در مسیر جاده کوهستانی» را به عنوان دلایل بروز این حادثه عنوان کرده بودند.

اما اظهارنظرهای محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی بیش از همه حاشیه‌ساز شد، او که چند ساعت پس از حادثه عنوان کرده بود که «به طور طبیعی» زیاد از این اتفاقات داریم، روز پنج‌شنبه گفته بود که منظورش این بوده که اتوبوس شرایط فنی لازم را داشته و این حادثه فقط یک «اتفاق غیرمترقبه» بوده است.

فرهاد صالحیان، مدیرکل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری روز جمعه، ۴ تیر، اعلام کرد که «کارت هوشمند راننده مقصر حادثه واژگونی وسیله نقلیه به‌طور دائم لغو می‌شود و راننده مذکور دیگر مجاز به رانندگی در بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای نخواهد بود.»

روز پنج‌شنبه اعلام شده بود که راننده این اتوبوس بازداشت شده است.

از سوی دیگر در پی حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران بسیاری از مقامات و مسئولان در پیام‌هایی خواستار بررسی دلایل بروز این حادثه شدند.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه و رئیس جمهور منتخب، هم در پیامی خواستار رسیدگی «سریع و دقیق» به پرونده قضایی این مورد شده و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس هم از پیگیری دلایل بروز این حادثه خبر داد.

در تقریبا تمام موارد این‌چنینی پیام مقامات نهایتا به سرانجام خاصی نرسیده و تصادفات جاده‌ای در ایران هم‌چنان قربانی می‌گیرد.