افزایش ۱۰ درصدی در آمار ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در ایران در سال ۹۹

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، آمار ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در سال ۹۹ در مقایسه با سال پیش از آن، ۱۰.۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش در سال گذشته ۳۱ هزار و ۳۷۹ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله ازدواج کرده‌اند. در حالی که این آمار در سال ۹۸، ۲۸ هزار و ۳۷۳ مورد بوده است.

این برآوردها تنها مربوط به ازدواج‌های ثبت‌شده در سازمان ثبت احوال کشور است و به نظر می‌رسد، آمار واقعی بیش از این موارد باشد.

معین افشاری، یک مقام قضایی استان کرمان، ماه تیر امسال ضمن اعلام خبر افزایش آمار کودک‌همسری دختران در بم گفته بود خانواده‌ها اگر در گرفتن تأییدیه ازدواج‌های زیر ۱۳ سال از دادگاه رسمی موفق نشوند «به عاقدین محلی مراجعه می‌کنند و عقد نکاح منعقد می‌شود».

مطابق با گزارش اخیر مرکز آمار همچنین در سال ۹۹، ۲۰ پسر کمتر از ۱۵ سال و یک دختر کمتر از ۱۰ سال نیز ازدواج کرده‌اند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، حدود پنج درصد از کل ازدواج‌های ثبت‌شده در سال ۹۹ مربوط به ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال مربوط می‌شود.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، اسفند ۹۹ در گزارشی به شورای حقوق بشر ملل متحد با اشاره به رواج کودک‌همسری در ایران، خواستار «اصلاحات فوری» در خصوص رفتار جمهوری اسلامی با زنان و دختران شده بود.

به گفته آقای رحمان، در جمهوری اسلامی «همچنان با زنان و دختران به عنوان شهروند درجه دو رفتار می‌شود».

همزمان با شیوع کرونا در ایران از ۱۸ ماه گذشته، برخی کارشناسان حقوق کودک در ایران درباره افزایش آمار دختران بازمانده از تحصیل به دلیل گستردگی فقر و کودک‌همسری اجباری از سوی خانواده‌ها هشدار داده‌اند.