هه‌نگاو: دست‌کم ۳۲ تن در اعتراضات مناطق کردنشین ایران کشته شدند

دختری بدون حجاب در اعتراضات شهر سنندج

وب‌سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» روز سه‌شنبه ۱۹ مهر اعلام کرد که از زمان آغاز اعتراضات به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، دست‌کم ۳۲ تن در مناطق کردنشین ایران کشته و ۱۵۴۱ تن زخمی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، در اعتراضات روزهای اخیر در استان کردستان، دست‌کم‌ پنج شهروند با «شلیک مستقیم» نیروهای حکومتی و دو شهروند «زیر شکنجه» جان باخته و بیش از ۴۰۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

آن‌طور که هه‌نگاو نوشته است، از روز ۱۶ مهر در شهرهای ثلاث‌باباجانی، سنندج، دهگلان، سقز، مریوان، دیواندره، بوکان، مهاباد، کرمانشاه و جوانرود «دست‌کم هفت شهروند» کشته و ۴۳۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.


در این گزارش، به اسامی کشته‌شدگان به تفکیک مناطق کردنشین ایران اشاره شده است.

گزارش دیگر این سایت حاکی است که طی سه هفته گذشته بیش از ۲۵۰۰ شهروند کُرد توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند که هویت بیش از ۵۵۰ نفر از آن‌ها برای هه‌نگاو احراز شده است.

از مجموع ۵۵۰ نفری که هویت آن‌ها احراز شده است، ۸۰ نفر زن و ۳۰ نفر زیر ۱۸ سال هستند.

این گزارش در شرایطی منتشر شده که گزارش‌ها حاکی از درگیری‌های شدید در شهر سنندج در شامگاه ۱۸ مهر و شلیک نیروهای امنیتی با «سلاح جنگی» به منازل مسکونی است.

با توجه به قطع اینترنت، هنوز گزارش دقیقی از وضعیت شهر سنندج در دست نیست و ویدئوهای معدودی از سوی شماری از کاربران شبکه‌های مجازی منتشر شده که حاکی از حضور پرتعداد نیروهای یگان ویژه و لباس شخصی در مناطق مختلف این شهر است.

چند سازمان غیردولتی نیز در مورد گستردگی و تشدید سرکوب در شهر کردنشین سنندج که به کانون اعتراضات در غرب ایران تبدیل شده است، هشدار دادند و از انتقال «سلاح نیمه‌سنگین نظامی» به این شهر ابراز نگرانی کردند.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران که در نیویورک مستقر است، هشدار داده که «کشتار بی‌رحمانه غیرنظامیان توسط نیروهای امنیتی در استان کردستان، پس از کشتار در استان سیستان و بلوچستان، احتمالاً مقدمه خشونت شدید نیروهای امنیتی است».

با استفاده از گزارش‌های هه‌نگاو و رادیو فردا/ب.ب/ک.ر