مک‌کارتی:‌ خشونت، بی‌ثباتی و تهدید صلح در خاورمیانه ریشه در عملکرد ایران دارد

کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در حال سخنرانی در کنست (پارلمان اسرائیل)

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت در یک سخنرانی در «کنست»، پارلمان اسرائیل، با انتقاد از عملکرد و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران، گفت تا زمانی که او در این مقام باشد، آمریکا به «حمایت مالی کامل از اسرائیل و امنیت آن ادامه خواهد داد».

کوین مک‌کارتی گفت آمریکا و اسرائیل در کنار هم ایستاده‌اند، با یکدیگر موشک‌های هدایت‌شونده ایران را ناکام کرده، و بر پهپادها، تونل‌های ترور و حملات سایبری ایران غلبه خواهند کرد.

به گفته او، عمده خشونت، بی‌ثباتی و تهدید صلح در خاورمیانه ریشه در عملکرد ایران دارد.

آقای مک‌کارتی در سخنان خود که مستقیم از «کنست» و شبکه آی۲۴ پخش می‌شد، بر تعهد راسخ آمریکا به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و مقابله با رویکرد «بی‎‌ثبات‌کننده» جمهور ی اسلامی نیز تأکید کرد.

او گفت ایران با حمایت از ترور اوضاع منطقه را بغرنج کرده، آتش‌بیار جنگ داخلی یمن شده، حامی حزب‌الله در لبنان و شبه‌نظامیان در سراسر منطقه و تأمین موشک آن‌ها برای محاصره اسرائیل است.

رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در نخستین سفر خارجی خود در پی رسیدن به این مقام به اسرائیل رفته است. او گفت: «هیچ جای دیگری جز این‌جا نبود که بخواهم در آن در کنار دوستان ارزشمند خود باشم».

نتانیاهو: به ایران اجازه نمی‌دهیم ما را با حلقه ترور خود محاصره کند

به‌نوشته یدیعوت آحرونوت، بنیامین نتانیاهو نیز در حضور رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در «کنست» گفت: «به ایران اجازه نخواهیم داد که ما را با حلقه ترور خود محاصره کند؛ نه از طرف سوریه، نه از لبنان و نه از یهودا و شومرون» (کرانه باختری رود اردن).

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «به ایران امکان تثبیت جای پای خود در مرزهایمان را نمی‎دهیم و به هر اقدام لازم دست خواهیم زد تا به سلاح هسته‌ای دست نیابد».

آقای نتانیاهو گفت در مذاکراتی که با کوین مک‌کارتی داشته، در باره «گسترش توافق‌های صلح میان اسرائیل» رایزنی کرده است. او در اشاره تلویحی به بهبود روابط عربستان و ایران، اظهار داشت: «در همین مقطع نیز گسترش دایره صلح، با یاری آمریکا، امکان‌پذیر است».

آقای مک‌کارتی پیش از این سخنرانی با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور اسرائیل دیدارهای جداگانه‌ای انجام داده بود. دفتر رئیس‌جمهور اسرائیل می‌گوید چالش‌های ناشی از ایران و روابط خلل‌ناپذیر اسرائیل و آمریکا موضوع گفت‌وگو بوده است.