گزارش میدانی شرق: کسری و گرانی شدید دارو در ایران

روزنامه شرق طی گزارشی میدانی در روز شنبه ۲۱ آبان از نایابی، کسری و گرانی شدید دارو در کشور خبر داده است.

این گزارش به «استیصال پزشکان برای تجویز اسپری‌های آسم» اشاره کرده و از قول علیرضا مهدویانی، رئیس بخش کودکان بیمارستان «مسیح دانشوری»، گزارش داده است داروخانه‌ها با کمبوذ بسیاری از اسپری‌های دهانی و بینی مواجه شده‌اند و پزشکان هم دچار استیصال می‌شوند که کدام دارو را بر اساس موجودی داروخانه‌ها تجویز کنند.

او در ادامه گفته است در خصوص اطفال، اسپری «فلوتیکازون» به عنوان پایه در درمان آسم تجویز می‌شود که این اسپری در حال حاضر با هیچ عنوانی موجود نبوده و مجبور می‌شویم در حیطه اطفال از اسپری‌های قوی‌تر که ترکیب «فلوتیکازون» با یک مولکول اضافه یعنی «سالمترول» است، استفاده کنیم که گاهی این ترکیب بیشتر از آن ‌ترکیبی است که پزشک معالج برای بیمار مدنظر داشته است.

این گزارش می‌افزاید: «از تعدادی داروخانه سراغ اسپری استنشاقی سیمبیکورت را می‌گیریم. قیمت ۳۲۰ میکروگرم آن را ۳۸۰ هزار تومان می‌دهند. وقتی می‌گوییم همین اسپری هفته پیش ۸۵ هزار تومان بوده، جواب می‌دهند که الان فقط با این قیمت پیدا می‌شود و اگر تا چند ساعت دیگر معطل کنیم، همین هم تمام می‌شود.»

متصدی داروخانه‌ای به شرق گفته است نه ‌فقط اسپری‌های آسم بلکه تمام داروها بیش‌ از ۵۰ درصد گران شدند و علاوه بر کمیابی دارو، با گرانی آنها هم مواجه هستیم.

به گفته او، حتی شربت آنتی‌بیوتیک نیز کمیاب شده است.

با استفاده از گزارش روزنامه شرق؛ د.خ/س.ن