بازداشت دو طلبه اهل سنت در مهاباد؛ یک ماموستا به دو سال حبس محکوم شد

ماموستا حسین علیمرادی، مدیر یک مدرسه علوم دینی سنندج

دو طلبه اهل سنت در مهاباد توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند. همچنین یک ماموستا ساکن سنندج نیز به دوسال حبس محکوم شده است.

سازمان حقوق بشری هنگاو گزارش داده که دو طلبه اهل سنت به نام‌های فاروق احمدی و عبدالقادر قادری ساکن شهر ربط، از توابع شهرستان سردشت روز دوشنبه ۱۴ فروردین توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر به گزارش این سازمان دادگاه ویژه روحانیت همدان روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماموستا حسین علیمرادی، مدیر مدرسه علوم دینی «ابراهیم خلیل الله» سنندج را به دو سال حبس تعلیقی محکوم کرده است.

پس از آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران فشار بر اهل سنت در کردستان و بلوچستان افزایش چشمگیری داشته است.

حسن امینی، رئیس شورای مجمع فقهی جمعی از علمای کردستان ایران روز ۲۵ بهمن به رادیو فردا گفت که بیش از ۲۰ ماموستا در شهرهای مختلف کردنشین، به‌دلیل همراهی با مردم و طرح مطالبات معترضان، در بهمن‌ماه بازداشت و تعداد دیگری نیز احضار و بازجویی شده‌اند.

ماموستا در لغت به معنی استاد است و به عالمان دینی اهل سنت در کردستان گفته می‌شود.
گفته شده که دو طلبه یادشده مقابل مسجد «دارالاسلام» واقع در محله «موکریان» مهاباد توسط سرنشینان یک خودرو متعلق به وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند.

همچنین دادگاه ویژه روحانیت همدان، ماموستا حسین علیمرادی را در اسفندماه گذشته به «تشویش اذهان عمومی» متهم کرده بود.
هرچند که اعتراضات به کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در شهرها و استان‌های متعدد ایران بیش از چهار ماه جریان داشت اما در شهرهای کردنشین و همچنین استان سیستان و بلوچستان پررنگ‌تر از سایر مناطق ادامه یافت. در همین زمینه بسیاری از پیروان اهل سنت نیز بازداشت شدند.