نامه مهران رئوف از زندان اوین: زندانیان دو تابعیتی از حقوق شهروندی خود محرومند

مهران رئوف، زندانی دوتابعیتی محبوس در زندان اوین

مهران رئوف، شهروند ایرانی- بریتانیایی محبوس در زندان اوین، با انتشار نامه‌ای انتقاد کرده که زندانیان دوتابعیتی در ایران از حقوق شهروندی خود محرومند و نوشته که جمهوری اسلامی از آنان «به عنوان یک کالای با ارزش در بده بستان‌های خود» با دیگر دولت‌ها استفاده می‌کند.

آقای رئوف در این نامه که متن کامل آن روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین در وبسایت «هرانا» منتشر شد، آورده است: «من و بسیاری از زندانیان سیاسی، فعالان حقوق زنان، فعالان محیط زیست و فعالان کارگری به اتهام داشتن عقیده و باور متفاوت و به جرم اعتراض به سیاست‌ها و قوانین غلط و مستبدانه در زندان هستیم».

او افزوده است: مقامات جمهوری اسلامی «به دلایل واهی» زندانیان دو تابعیتی را از حقوق شهروندی خود محروم کرده‌اند.

این زندانی دوتابعیتی تاکید کرد که مرخصی و آزادی مشروط نیز به سختی به زندانیان دوتابعیتی داده می‌شود و «عفو معیاری» نیز شامل‌شان نمی‌شود.

آقای رئوف می‌گوید: «اخیرا به‌دنبال اعلام عفو عمومی معیاری به هنگام اعمال آن مطلع شدیم که این عفو شامل برخی زندانیان دو تابعیتی نمی‌شود و آن‌ها از این حق محروم بوده و بایستی احکام ناعادلانه در مورد خود را به روال عادی حل کنند».

جمهوری اسلامی ایران اواخر پارسال تبلیغات گسترده‌ای را در زمینه «عفو» تعدادی از زندانیان به راه انداخت اما فعالان حقوق بشری، حکومت را به «ریاکاری» در این زمینه متهم کردند.

مهران رئوف، فعال کارگری دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی، مهرماه ۱۳۹۹ توسط اطلاعات سپاه بازداشت و سپس به اتهام «مشارکت در اداره گروه غیرقانونی» به تحمل ۱۰ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به هشت ماه حبس محکوم شد.

او درباره دوران بازداشت خود نوشته است: در حالی که بر اساس قانون، یک متهم را نمی‌توان بیش از ۴۸ ساعت در بازداشت موقت نگه داشت، اطلاعات سپاه او را هشت ماه بدون مرخصی نگه داشت و در آن مدت از وکیل و تماس تلفنی محروم بود و تا چند ماه نیز خانواده‌اش در بی‌خبری کامل درباره وضعیت او بودند.

این زندانی سیاسی تاکید کرده که «همه این‌ها، زیر پا گذاشتن قانون نیمه‌کاره و ظالمانه خودشان است».

بیشتر در این باره: کاخ سفید می‌گوید نامه سیامک نمازی از زندان اوین به دست جو بایدن رسید

در حال حاضر، علاوه بر آقای رئوف، تعدادی از زندانیان دوتابعیتی و خارجی دیگر در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

جمهوری اسلامی متهم است که با بازداشت خودسرانه یا «گروگان‌گیری» شهروندان دوتابعیتی و اتباع خارجی در پی گرفتن امتیاز و برآوردن خواسته‌های خود از دولت‌های خارجی است.