باز نشدن ایربگ ۵۹ خودرو در تصادف؛ نماینده مجلس: این موضوع در مورد خودروهای داخلی عجیب نیست

عکس مربوط به تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو در بهبهان است که ایربگ هیچ یک از خودروها در جریان آن باز نشده است

در پی اعلام خبر باز نشدن ایربگ ۵۹ خودرو در تصادف زنجیره‌ای در بهبهان، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت که «این موضوع در مورد خودروهای داخلی عجیب نیست.»

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس روز یک‌شنبه، ۲۶ دی به خبرگزاری ایلنا گفت باز نشدن این ایربگ‌ها در حالی صورت گرفته که «آپشن ایربگ را روی خودرو گذاشته‌اند و پول آن را هم از مردم گرفته‌اند.»

در تصادف زنجیره‌ای در ۲۰ دی امسال در جاده بهبهان - رامهرمز پنج نفر کشته و ۴۱ نفر مصدوم شدند.

در پی این حادثه رئیس پلیس راهور ایران با انتقاد از خودروسازان داخلی که به قول او «ارابه‌ مرگ» می‌سازند، گفته بود که در تصادف زنجیره‌ای بهبهان، ایربگ هیچ یک از بیش از پنجاه خودرو در این حادثه باز نشده بود.

در گزارش‌های رسمی نوع و مدل خودروهای تصادف‌کرده اعلام نشده، اما در عکس‌های منتشرشده، اغلب خودروها پراید، سمند و انواعی از پژو بوده‌اند.

او گفت: «اینکه ما همه راه‌ها را بسته‌ایم و هیچ مقایسه‌ای وجود ندارد، نه خودروی خارجی وارد می‌شود و نه بخش خصوصی را تقویت می‌کنیم و عملا به شکل انحصاری بازار در اختیار این خودروسازان است، دیگر انگیزه‌ای برای بهتر شدن ندارند.»

واردات خودرو به ایران چند سالی است با فشار لابی خودروسازان متوقف بوده است و این لابی چنان قوی است که طرح واردات خودرو مجلس توسط شورای نگهبان به مجلس ایران بازگشت خورده است.

کارشناسان معتقدند که حمایت‌های زیاد از تولید خودرو در ایران سبب شده این صنعت مانند کودک ۵۰ ساله همچنان به رشد مناسب نرسیده باشد.

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس روز یک‌شنبه در ادامه گفت که با وجود اختصاص زمین در جاده قم از چند سال قبل برای انجام آزمایش‌ خودروها، سازمان ملی استاندارد هنوز این پروژه را به نتیجه نرسانده و عملا هنوز آزمایشگاه مناسبی ندارد.

او با اشاره به موضوع استیضاح وزیر صنایع و معادن نیز گفت که «مسئله اساسی در استیضاح وزیر صمت هم که کلید خورده، همین موضوع خودرو است. هنوز در هیئت رئیسه اعلام وصول نشده اما قیمت و کیفیت خودرو موضوع اصلی در این استیضاح هستند علاوه بر این موضوع واردات خودرو بود.»

وی همچنین تصریح کرد: «استیضاح وزیر صمت را حدود ۱۹ نفر امضا کردند، از کمیسیون صنایع هم ۲ یا ۳ نفر استیضاح را امضا کرده‌اند، استیضاح حداقل با ۱۰ امضا عملی می‌شود.»

کیخسرو دستغیب، رئیس پلیس راه کرمانشاه هم روز یک‌شنبه، ۲۶ دی گفت که بیشترین آمار تصادفات در این استان در سال‌های اخیر مربوط به پراید، پژو و سمند بوده که به علت کیفیت پایین و تعداد بیش از حدشان بیشترین آمار تصادف را در بین خودروهای مختلف سواری به خود اختصاص داده‌اند.

در همین رابطه کانون وکلای دادگستری مرکز روز چهارشنبه، ۲۲ دی از دادستان خواست برای پیگرد قانونی خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد اعلام «جرم عمومی» کند.