واکنش مایک پومپئو به تهدید ابراهیم رئیسی: بی‌سابقه و خطرناک است

مایک پومپئو تهدید ابراهیم رئیسی را یک ریسک امنیتی و موضوعی بی‌سابقه خواند و گفت مسئولیت حفظ جان هر شهروند آمریکایی با دولت است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، تهدید رئیس‌جمهوری ایران به «قصاص» را موضوعی بی‌سابقه و خطرناک خواند و اعلام کرد دولت آمریکا مسئولیت حفظ هر شهروند آمریکایی را در برابر تهدیدات دارد.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی، روز دوشنبه اعلام کرد باید عاملین کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران «محاکمه و قصاص» شوند.

او تهدید کرد اگر سازوکار محاکمه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، آقای پومپئو و دیگر افراد به گفته وی «جنایتکار» فراهم نشود «دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد».

مایک پومپئو روز سه‌شنبه ۱۴ دی‌ در مصاحبه‌ با شبکه «فاکس نیوز» اظهارات رئیسی را تهدیدی «بی‌سابقه و خطرناک» خواند و گفت اکنون رئیس دولتی که «بزرگترین حامی تروریسم در جهان و بسیار توانمند» است تک‌تک مسلمان‌ها در جهان را تحریک می‌کند تا ترامپ و من را به قتل برسانند.

او گفت این یک ریسک امنیتی و موضوعی بی‌سابقه است و مسئولیت حفظ جان هر شهروند آمریکایی با دولت است.

وزیر خارجه سابق آمریکا قاسم سلیمانی را به «توطئه برای قتل شهروندان» آمریکایی متهم کرد و گفت این عملیات برای حفظ جان آمریکایی‌ها ضروری بود و اگر به عقب برمی‌گشت، هیچ تغییری در توصیه‌های خود به رئیس‌جمهوری آمریکا نمی‌داد.

او اظهار داشت: این وظیفه دولت آمریکا است که شهروندان خود را از تهدیدات ایران حفظ کند و دولت قبلی نیز در این راستا اقدام کرد تا مردم آمریکا را امن نگه دارد.

آقای پومپئو همچنین با انتقاد از بازگشت دولت جو بایدن به میز مذاکرات اتمی با ایران گفت که «اطمینان می‌دهم، هرچه آمریکا ضعیف‌تر شود، مماشات بیشتری خواهد کرد».

با استفاده از گزارش فاکس‌نیوز، رادیو فردا/د.خ/ک.ر