کفیل سیاسی توماج صالحی خواستار دسترسی وکیل به پرونده او شد

کفیل سیاسی توماج صالحی اعلام کرد درباره وضعیت این خواننده بازداشت‌شده با بالاترین مقام‌های حقوق بشری و قضایی اروپا نامه‌نگاری کرده است

یه-وُن ری، نماینده پارلمان آلمان، که کفالت سیاسی توماج صالحی، خواننده معترضی که به «محاربه» متهم شده را بر عهده گرفته، خواستار دسترسی وکیل انتخابی خانواده صالحی به پرونده وی شد.

این نماینده در یک رشته‌توئیت به زبان فارسی از این که دادگاه، امیر رئیسیان، وکیل انتخابی توماج و خانواده‌اش را نمی‌پذیرد و به او اجازه دسترسی به پرونده و موکلش را نمی‌دهد، انتقاد کرده است.

یه-وُن ری نوشته که این محدودیت ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر «دولت قانون» بودن را زیر سوال می‌برد و وی این مسئله را به سفیر ایران، دفتر دادگاه عالی کشور ایران در اروپا، نماینده ویژه حقوق بشر اروپا، کمیساریای حقوق بشر اروپا و بالاترین مقام کمیساریای حقوق بشر به صورت کتبی اطلاع داده است.

بیشتر در این باره: سه نماینده در آلمان کفالت سیاسی سه معترضِ متهم به محاربه را بر عهده گرفتند

نماینده بوندستاگ در عین حال اضافه کرده که همچنین درباره ضرورت دسترسی توماج صالحی به امکانات پزشکی و وضعیت سلامتی او نیز به این مقام‌ها اطلاع‌رسانی کرده است.

توماج صالحی در حال حاضر در زندان دستگرد، در انتظار صدور حکم شعبه اول دادگاه انقلاب در اصفهان است و نگرانی‌ها مبنی بر احتمال دریافت حکم اعدام بر اساس اتهام «محاربه»، در روزهای اخیر افزایش یافته است.

علاوه بر خانم یه-وُن ری، در روزهای اخیر، دو نماینده دیگر پارلمان آلمان حمایت سیاسی از محمد بُروغنی، بازداشتی ۱۸ ساله و سامان صیدی (یاسین)، خواننده رپ اعتراضی را به عهده گرفته‌اند.

روز سه‌شنبه، ۲۲ آذر، نیز ‌کلارا بونگر، دیگر نماینده پارلمان آلمان، کفالت سیاسی محمد قبادلو، معترض ۲۲ ساله محکوم به اعدام را به عهده گرفت.

وی در توئیتی با اعلام این خبر نوشته که این جوان در یک دادگاه نمایشی به مرگ محکوم شده، بدون این که تشریفات قضایی در پرونده وی رعایت شده باشد.