دستور دادستان کل به برخورد «با هرگونه روزه‌خواری»، حتی در خودروی شخصی

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور

دادستان کل ایران در آستانه ماه رمضان در نامه‌ای به فرمانده نیروی انتظامی، «روزه‌خواری» در ملاء عام را «جرم» اعلام کرده و خواستار «برخورد قانونی» با «روزه‌خواران» حتی در خودروی شخصی شد.

محمدجعفر منتظری با انتشار نامه‌ای در روز شنبه، ۱۳ فروردین، یک روز پیش از آغاز ماه رمضان در ایران از حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، خواست با کسانی که به هر دلیل روزه نیستند، اما تظاهر به روزه‌خواری می‌کنند،‌ تحت عنوان «اقدام به جرم مشهود» برخورد قانونی لازم صورت گیرد.

آقای منتظری در ادامه تاکید می‌کند که این برخورد شامل سرنشینان خودرو هم می‌شود، چون به گفته او «اتومبیل حریم خصوصی تلقی نمی‌شود» و تظاهر به روزه‌خواری در خودرو نیز مشمول این برخورد خواهد بود.

دادستان کل کشور درباره نحوه برخورد قانونی پلیس با افرادی که اقدام به خوردن، آشامیدن یا کشیدن سیگار در ملاء عام می‌کنند، توضیحی نداده است.

در همین حال فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در اطلاعیه‌ای از شهروندان خواست تا «از هرگونه تظاهر به روزه‌خواری در ملاء عام، پوشش نامتعارف، کشف حجاب و اختلاط نامتعارف زن و مرد در واحدهای صنفی و اماکن عمومی خودداری کنند».

در قانون مجازات اسلامی به طور دقیق به مجازات روزه‌خواری در ملأ عام اشاره نشده، اما در این قانون آمده است که «تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی، جرم است».

بر اساس این قانون هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند، به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.