خاتمی: تنگ‌ کردن عرصه انتخابات بی‌پرواتر شده، جمهوریت مورد تهدید جدی است

محمد خاتمی، رئیس‌ جمهوری پیشین ایران، می‌گوید «تنگ‌ کردن» عرصه انتخابات بر مردم، این بار «بی‌پرده‌تر و بی‌پرواتر» ظهور کرده است.

آقای خاتمی در پیامی خطاب به دومین کنگره سراسری «حزب توسعه ملی ایران اسلامی»، از این که نامزدهای «بخش‌های مهمی» از جامعه و جریان‌های سیاسی برای در انتخابات ۱۴۰۰ رد صلاحیت شده‌اند، ابراز تاسف کرده است.

وی نوشت: «آن چه این روزها در جریان معرفی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری رخ داده است، ناشی از رویکرد، برداشت و اقدامی است که پیش از این هم عرصه را بر انتخاب مردم تنگ کرده و این‌بار بی‌پرده‌تر و بی‌پرواتر ظهور و بروز داشته است.»

رئیس‌ جمهوری پیشین ایران در این پیام همچنین اضافه کرده که «جمهوریت» نظام «روز به روز، کمرنگ‌تر» شده و «مورد تهدید جدی‌تر» قرار گرفته است.

محمد خاتمی به همه جریان‌های سیاسی با هر «وابستگی و رویکردی» هشدار داده که در برابر این «زنگ خطر بزرگ» بی‌تفاوت نباشند.

این پیام پس از آن منتشر می‌شود که شورای نگهبان قانون اساسی با وجود اعتراض‌ها، چهره‌های سرشناسی چون علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس و اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی را رد صلاحیت کرد.

عملکرد شورای نگهبان مورد اعتراض مستقیم صادق لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضائیه، و محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم قرار گرفته و حسن روحانی هم از نامه‌نگاری خود در این زمینه با رهبر جمهوری اسلامی خبر داده است.

با این حال پیش‌بینی می‌شود علی خامنه‌ای از صدور حکم حکومتی برای تائید صلاحیت شماری از نامزدها خودداری کند و نیروهای هوادار وی به طور کامل پشت ابراهیم رئیسی به عنوان نامزد اصلی نیروهای اصولگرا بایستند.

با استفاده از گزارش خبرآنلاین و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.