امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۴ فضاپیمای بدون سرنشین به ماه می‌فرستد

کاوشگر بدون سرنشین «امید» متعلق به امارات متحده عربی که ماه ژوئیه از مرکز فضایی تانه‌گاشیما در ژاپن به مقصد مریخ پرتاب شد.

نخست‌وزیر و نایب رئیس امارات متحده عربی می‌گوید که کشورش قصد دارد در سال ۲۰۲۴ یک فضاپیمای بدون سرنشین به ماه بفرستد.

شیخ محمد بن رشید آل مکتوم روز سه‌شنبه هشتم مهر با اعلام این خبر در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت:‌ «این (فضاپیما) یک ماه‌نورد ساخت امارات است که سال ۲۰۲۴ در مناطقی که تاکنون به دست بشر کشف نشده است، روی سطح ماه فرود خواهد آمد.»

او گفت که این ماه‌نورد را به یاد پدر مرحومش، «رشید»، نام‌گذاری خواهد کرد. شیخ رشید بن سعید آل مکتوم یکی از امیران پایه‌گذار امارات متحده عربی بود؛ کشوری که شامل هفت امارت است.

چنانچه طرح مورد نظر امیر دوبی عملی شود، امارات متحده عربی چهارمین کشور کره زمین خواهد بود که موفق به انجام عملیات کاوش‌گرانه روی سطح ماه شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعلام این خبر از سوی نایب رئیس و نخست‌وزیر امارات متحده عربی که به عنوان امیر دوبی نیز بر مسند قدرت است، از توسعه سریع برنامه فضایی این کشور حکایت دارد؛ برنامه‌ای که نام شیخ محمد را یدک می‌کشد.

همین حالا نیز یک کاوشگر اماراتی با نام «امید» در حال پیمودن مسیر خود به سوی مریخ است، در حالی‌که سال میلادی گذشته، این کشور اولین فضانورد خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد.

شیخ محمد به چگونگی اجرا و جزئیات طرح اکتشافی این ماه‌نورد اشاره‌ نکرده است.

کاوشگر بدون سرنشین «امید» ماه ژوئیه از مرکز فضایی تانه‌گاشیما در ژاپن به فضا پرتاب شد. شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی که پرتاب این کاوشگر را بر عهده داشت، به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت که هنوز تصمیمی درمورد پرتاب ماه‌نورد اماراتی گرفته نشده و از اظهار نظر بیشتر در این‌باره خودداری کرده است.