افزایش نگرانی‌ها نسبت به «انتقال ناگهانی» مجاهد کورکور از زندان اهواز به تهران

مجاهد کورکور

همزمان با ادامه موج اعدام‌ها در ایران، فعالان حقوق بشر و بستگان می‌گویند که مجاهد کورکور، از بازداشت‌شدگان اعتراضات ایذه که به «اعدام» محکوم شده، روز پنج‌شنبه به شکل ناگهانی از زندان شیبان اهواز به تهران منتقل شده است.

تاکنون از دلیل دقیق این انتقال اطلاعی در دست نیست و نگار بختیاری خواهر مجاهد کورکور در صفحه اینستاگرام خود نوشته است که برادرش را «برای تایید حکم اعدام به تهران» منتقل کرده‌اند.

در همین حال سازمان حقوق بشری هانا نیز با اشاره به انتقال مجاهد کورکور از زندان شیبان اهواز به مقصد یکی از زندان‌های تهران، نسبت به «خطر اعدام» ناگهانی این معترض هشدار داد.

نگرانی‌ها درباره خطر اعدام محدود به مجاهد کورکور و انتقال او از زندان شیبان اهواز نیست و فعالان حقوق بشر نسبت به خطر اعدام علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی، سالم آلبوشوکه، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی، و مجید کاظمی نیز هشدار داده‌اند.

مجاهد کورکور از بازداشت‌شدگان در ایذه است و خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه در روز جمعه ۱۸ فروردین اعلام کرد که برای «عباس کورکوری مشهور به مجاهد کورکور» به عنوان «متهم اصلی کشته شدن کیان پیرفلک» حکم اعدام صادر شده اما این حکم «غیر قطعی» و «قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور» است.

این درحالی است که ماه‌منیر(زینب) مولایی‌راد، مادر کیان که هنگام اصابت گلوله به فرزند و همسرش سرنشین خودرو بوده، در مراسم تشییع فرزندش به صراحت گفت که شلیک به کیان پیرفلک توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی انجام شده است.

میثم پیرفلک، پدر کیان، نیز در پی بهبودی نسبی جراحات ناشی از اصابت گلوله، با انتشار ویدیویی هرگونه اتهامی به مجاهد کورکور در ارتباط با کشته شدن فرزند خود، کیان، را رد کرد و گفت: «دادخواه خون پسرم هستم، من هیچ شکایتی از مجاهد کورکور و بچه‌های ایذه نکرده و نخواهم کرد چون من و همسرم به چشم خود دیدیم که نیروهای امنیتی به فرماندهی سردار عیدی علیپور، ماشین ما را به رگبار بستند، مرا زخمی کردند و پسرم را به قتل رساندند.»

مجاهد کورکور، از زمان بازداشت تا پس از برگزاری دادگاه و صدور حکم اعدام از داشتن وکیل انتخابی و دسترسی به دادرسی عادلانه محروم بوده است و به تازگی با درخواست خانواده کیان پیرفلک، داود شاه ولی وکیل این خانواده، وکالت مجاهد کورکور را پذیرفته است.

انتقال مجاهد کورکور از زندان شیبان اهواز در شرایطی انجام شده است که دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ز ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون در موجی پرشتاب از اعدام‌ها، نزدیک به ۶۰ تن از جمله حبیب اسیود (حبیب فرج‌الله چعب)‌، شهروند ربوده‌شده ایرانی-‌سوئدی و یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع را اعدام کرده است.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی پیشتر نیز محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، چهار تن از بازداشت شدگان در جریان اعتراضات، را نیز اعدام کرده است.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت از اعدام ۲۰۹ نفر در ایران طی پنج ماه گذشته خبر داد و فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، با «نفرت‌انگیز» خواندن این آمار، خواهان توقف اعدام‌ها توسط جمهوری اسلامی شد.