مجلس ایالت مونتانا در آمریکا ممنوعیت استفاده از تیک‌تاک را تصویب کرد

قانون‌گذاران ایالت مونتانا در آمریکا روز جمعه ۲۵ فروردین به ممنوعیت استفاده از تیک‌تاک، اپلیکیشن ارسال ویدئو متعلق به یک شرکت چینی، در این ایالت رای دادند. به این ترتیب، مونتانا اولین ایالتی در آمریکا شد که نمایندگان مجلس آن رای به ممنوعیت استفاده از این شبکه اجتماعی می‌دهند.

این طرح پس از تصویب برای امضا به دفتر گرک جیانفورت٬ فرماندارایالت مونتانا، ارسال شد. درصورت امضای این طرح توسط فرماندار ایالت مونتانا، ممنوعیت تیک‌تاک از ژانویه سال آینده به قانونی اجرایی در این ایالت بدل خواهد شد.

قانونگذاران در مجلس مونتانا با ۵۴ رای موافق در برابر ۴۳ رای مخالف این طرح را تصویب کردند.

یک سخنگوی گرک جیانفورت نیز در واکنش به تصویب این طرح گفت: «فرماندار هر لایحه‌ای را که قانونگذاران ارسال کند، به دقت بررسی خواهد کرد.»

اپلیکیشن تیک‌تاک که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در آمریکا از آن استفاده می‌کنند متعلق به شرکت «بایت دانس» یکی از غول‌های فناوری دیجیتال چینی است.

تیک‌تاک به دلیل نگرانی از احتمال به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران با نهادهای امنیتی حکومت چین و در نتیجه به خطر انداختن امنیت ارتباطات در آمریکا و کشورهای غربی، حساسیت فراوانی ایجاد کرده است.

کاخ سفید اسفندماه گذشته به سازمان‌های دولتی و فدرال آمریکا دستور داده است تا ظرف ۳۰ روز اپلیکیشن تیک‌تاک را از سیستم‌های خود پاک کنند.

آسوشیتدپرس می‌گوید، دو سوم نوجوانان آمریکایی از تیک‌تاک استفاده می‌کنند، اما واشینگتن نگران است که چین از طریق این اپلیکیشن دست به جمع‌آوری اطلاعات کاربران بزند یا اطلاعات نادرست منتشر کند.

در همین زمینه٬ کانادا نیز اعلام کرد به کارمندانشان دستور داده است تا اپلیکیشن تیک‌تاک را از تلفن‌ها و دستگاه‌های شرکت‌های خود حذف کنند.