مقتدی صدر از «عمامه‌پرانی» در اعتراضات ایران اظهار نگرانی کرد

برخی معترضان تصاویر خود از عمامه‌‌پرانی را در شبکه‌های منتشر می‌کنند

مقتدی صدر، رهبر روحانی پرنفوذ در عراق، روز دوشنبه ۱۷ آبان با انتشار بیانیه‌ای در توئیتر خود و در واکنش به اعتراضات سراسری در ایران نوشت که مخالفت با حجاب ممکن است به دیگر کشورهای منطقه هم گسترش یابد و از «انداختن عمامه به برداشتن حجاب از سر زنان عفیف برسد».

این روحانی شيعه که از او به‌عنوان رقیب جناح‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی هم یاد می‌شود، در پیام خود «عمامه‌پرانی» و جنبش «ضد حجاب» در ايران را اقدامی ضد اسلامگرایانه خواند و در عین حال «غرب و اسرائيل» را به توطئه براى «تكه‌تكه كردن دين»، «توهين به عمامه‌ها» و «مبارزه با حجاب» متهم كرد.

این در حالی است که مردم ایران در اعتراضات خود در مخالفت با حکومت جمهوری اسلامی شعار می‌دهند؛ اعتراضاتی که نقطه شروع آن کشته‌شدن مهسا امینی در پی بازداشت به‌خاطر حجاب اجباری بود.

مقتدی صدر در حالی این بیانیه سیاسی را منتشر کرد که شهریور امسال اعلام کرده بود برای همیشه از سیاست کناره‌گیری می‌کند و در همین راستا از تعطیلی اغلب مؤسسات وابسته به این جریان سیاسی در عراق هم خبر داده بود.

مقتدى صدر علی‌رغم واکنش به اعتراضات سراسری مردم ایران، به سرکوب این اعتراضات که تا کنون به کشته‌شدن بیش از ۳۰۰ نفر هم انجامیده است، اشاره نکرد.

«عمامه‌پرانی» یک اقدام اعتراضی است که در هفته‌های اخیر در خیابان‌های ایران شکل گرفته و برخی معترضان ضمن پرت‌کردن عمامه از سر آخوندها فیلم آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

در واکنش به این اقدام که با استقبال گسترده‌ای نیز در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده، برخی رسانه‌های حکومتی نیز تصاویری را بوسیدن عمامه منتشر کرده است.

در اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» در ایران، سردادن شعار علیه آخوندها از جمله شعارهای اصلی معترضان در خیابان است.