یک نماینده پارلمان آلمان خواستار آزادی ناهید تقوی دوتابعیتی زندانی در ایران شد

ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی ۶۶ ساله، مهندس معمار بازنشسته و فعال حقوق زنان

هریبرت هیرته، نماینده پارلمان آلمان، روز یکشنبه ۲۳ خرداد در صفحه توئیتر خود نوشت که او و همکارانش روند محاکمه ناهید تقوی، شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران، را به دقت دنبال می‌کنند.

او با تاکید بر این‌که ناهید تقوی هیچ‌گاه تهدیدی برای امنیت ملی ایران نبوده است، خواستار آزادی این شهروند آلمانی-ایرانی شد.

خانم تقوی روز ۲۵ مهرماه ۱۳۹۹، به هنگام سفر به ایران برای دیدار با اعضای خانواده‌اش توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و روانه زندان شد. او از سال ۱۳۸۲ مقیم آلمان بود.

دومین جلسه دادگاه این زندانی دوتابعیتی قرار است امروز در شعبه ۲۶دادگاه انقلاب تهران برگزار شود. قوه قضائیه جمهوری اسلامی تا کنون توضیحی درباره دلیل بازداشت خانم تقوی ارائه نداده است.

خبرگزاری فرانسه پیشتر به نقل از جامعه بین‌المللی حقوق بشر در آلمان، دلیل بازداشت خانم تقوی را «فعالیت دیرینه او در زمینه دفاع از حقوق بشر در ایران به خصوص حقوق زنان و دفاع از آزادی بیان» عنوان کرده بود.

مریم کلارن، فرزند ناهید تقوی، نیز پس از برگزاری نخستین جلسه محاکمه مادرش در اوایل اردیبهشت‌ماه به خبرگزاری فرانسه گفت مادرش با اتهامات امنیتی روبه‌رو است. به‌گفته خانم کلارن، جزئیات این اتهامات مبهم و ناروشن هستند، اما با «تبلیغ علیه نظام» مرتبطند.

حکومت ایران در سال‌های اخیر تعداد زیادی از اتباع خارجی و ایرانی‌های دو تابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی و یا اقدام علیه نظام بازداشت کرده است.

تشدید روند بازداشت خارجیان و دوتابعیتی‌ها در ایران به جایی رسید که کانادا اواخر بهمن پارسال اعلام کرد که با همکاری ۵۷ کشور از جمله آمریکا و آلمان، برای جلوگیری از «بازداشت خودسرانه» اتباع خارجی با اهداف دیپلماتیک در کشورهایی مثل ایران و چین اقداماتی را در دستور کار قرار داده است.

با استفاده از توئیتر و گزارش‌های پیشین وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر