آمریکا: ناتو آماده مذاکره با روسیه در موضوع اوکراین است

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، و آنتونی بلینکن

وزیر خارجه آمریکا با انتشار توییتی اعلام کرده است که به همراه ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روسیه را تشویق به مشارکت معنی‌دار در گفت‌وگوهای امنیتی راهبردی شورای ناتو-‌روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا می‌کند.

آنتونی بلینکن روز جمعه ۱۰ دی‌ماه با انتشار توئیتی گفته است که ناتو آماده مذاکرات معنی‌دار با روسیه است و از طرفی دیگر، اعضای ناتو برای دفع تهاجمات بیشتر به اوکراین متحد هستند.

اخیرا تجمع ده‌ها هزار نیروی نظامی روسی در مرز با اوکراین به نگرانی‌ها درباره احتمال حمله روسیه به این کشور دامن زده است.

روز پنج‌شنبه نیز آقای بلینکن در گفت‌وگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین از تمامیت ارضی و حق حاکمیتی این کشور دفاع کرد و اعلام کرد که حمایت‌های واشینگتن از دولت اوکراین بی‌دریغ و همه‌جانبه خواهد بود.

هم‌زمان جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده برای دومین بار طی ماه جاری با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود تماس تلفنی برقرار کرد و بر لزوم کاهش تنش‌ها تاکید کرد.

وی گفت اگر روسیه تجاوز جدیدی به اوکراین کند، آمریکا و متحدانش قاطعانه پاسخ خواهند داد.

قرار است روسای جمهور دو کشور ۱۰ ژانویه در ژنو دیدار کرده و درباره موضوع اوکراین گفت‌وگو کنند.

کاخ کرملین می‌گوید، جو بایدن درباره اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه در صورت تشدید تنش بر سر اوکراین هشدار داده است. طبق این گزارش، ولادیمیر پوتین نیز هشدار داده تحریم علیه روسیه به روابط با آمریکا لطمه جدی خواهد زد.

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرده است و از جدایی طلبان اوکراینی حمایت می‌کند.

با استفاده از گزارش صفحه توئیتر بلینکن، خبرگزاری فرانسه. د.خ