رسانه‌های ترکیه می‌گویند ۱۰۰ کیلومتر دیگر از دیوار بتونی مرزی با ایران ساخته شده است

نمایی از دیوار بتونی بین مرز ایران و ترکیه در استان وان

رسانه‌های ترکیه روز دوشنبه هشتم خرداد خبر دادند که حدود یک‌صد کیلومتر دیگر از دیوار بتونی در امتداد مرزهای این کشور با ایران ساخته شده است.

به‌ نوشته روزنامه «حریت»، مقامات ترکیه اعلام کردند این دیوار بخشی از طرح ایجاد حائل امنیتی با خاک ایران است که پیش‌بینی شده ۵۶۰ کیلومتر امتداد داشته باشد.

ایجاد دیوار گامی برای جلوگیری از عبور غیرقانونی مهاجران و تشدید کنترل مرزهای دو کشور برای مقابله با قاچاق انسان و مواد مخدر و تسلیحات احتمالی است.

ترکیه دو سال پیش احداث ۲۹۵ کیلومتر از دیوار امنیتی یاد شده را در استان وان پیش برد و ۹۶ کیلومتری که روز هشتم خرداد خبر تکمیل آن اعلام شد، در محدوده چالدیران (چالدران) و اوزالپ در استان وان، به عنوان گامی مهم در پیگیری برنامه‌های امنیتی در این استان عنوان شده است.

حدود ۱۷۰ کیلومتر از خط مرزی باقی‌مانده دو کشور نیز با موانع بتونی به ارتفاع پنج متر و عرض حدود سه متر، با سیم‌های فولادی، پروژکتورها و دوربین‌ها تقویت خواهد شد و سنسورهای حرارتی که عبور احتمالی افراد را خبر دهد، در پایه‌های موانع در دل زمین قرار خواهد گرفت.

ترکیه پایان سال جاری میلادی را برای اتمام این پروژه‌ مرزی که سال ۲۰۱۵ کلید خورد، درنظر گرفته است.

مقامات محلی ترکیه می‌گویند این تلاش‌ها در سه سال گذشته موجب جلوگیری از ورود بیش از ۱۵۵ هزار مهاجر غیرقانونی به خاک این کشور شده است.

شمار نیروهای ژاندارمری، یگان‌های مرزی و پلیس عملیات ویژه ترکیه در این بخش از مرز، مانند سایر مرزهای این کشور، افزایش یافته‌اند.

از آن‌جا که بسیاری از شهروندان ایران با داشتن گذرنامه و بدون نیاز به روادیدمی‌توانند به ترکیه سفر کنند، هدف آنکارا از ایجاد دیواره حائل امنیتی با ایران، عمدتا جلوگیری از ورود پناهجویان غیرایرانی، مانند افغانستانی‌هایی است که درصدد رساندن خود به ترکیه و سپس اروپا هستند.