نیکی هیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌شود

دونالد ترامپ و نیکی هیلی (عکس از آرشیو)

نیکی هیلی، فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی و سفیر آمریکا در سازمان ملل در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، نامزدی خود از سوی حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ را روز ۱۵ فوریه رسماً اعلام خواهد کرد و با رئیس سابق خود وارد رقابت خواهد شد.

به گزارش روزنامه‌های محلی در ایالت کارولینای جنوبی که اولین بار خبر نامزدی او را منتشر کردند، خانم هیلی قرار است عصر چهارشنبه به وقت محلی در اجتماع هوادارانش برنامه‌های خود در رقابت برای تعیین نامزد حزب جمهوری خواه را اعلام کند.

بیشتر در این باره: ترامپ کارزار انتخاباتی خود برای انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا را آغاز کرد

او که فرزند پدر و مادری هندی تبار است و قبل از ورود به سیاست در مناطق روستایی کارولینای جنوبی یک مغازه لباس فروشی داشت، به دلیل قابلیت‌های خود در برخورد با مسایل نژادی و جنسیتی به شیوه ای قانع کننده تر از سایر همتایان خود در حزب جمهوری‌خواه اعتبار کسب کرده است.

درعین حال نیکی هیلی به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ خود را یک مدافع قاطع منافع ایالات متحده در خارج معرفی کرده است. در همان سال‌ها دولت آمریکا به شکل یک جانبه از توافق هسته‌ای با ایران که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما امضا شد ولی در بین جمهوری‌خواهان محبوبیت نداشت، خارج شد.

یکی از اقدامات او در دوره فرمانداری ایالت کارولینای جنوبی که در کل آمریکا مورد توجه قرار گرفت امضای قانون جمع آوری پرچم‌های نظامی ایالات موئلفه (در دوران جنگ داخلی آمریکا )از میادین پایتخت این ایالت بود. این اقدام در پی قتل ۹ نمازگذار سیاهپوس در یک کلیسای محلی توسط یک سفیدپوست نژادپرست به نام دیلن روف صورت گرفت.

اگر خانم هیلی در رقابت‌های حزب جمهوری خواه برای نامزدی مقام ریاست جمهوری به پیروزی برسد اولین زن و اولین فرد غیرسفیدپوستی خواهد بود که از سوی این حزب برای ورود به کاخ سفید نامزد می‌شود.

یکی از چالش‌های نیکی هیلی جاانداختن یک پیام صریح و بدون تناقض برای رای دهندگان جمهوری‌خواه است. حتی در میدان رقابت هایی که اکثر مدعیان بارها نظر خود در مورد مسایل بحث برانگیز را تغییر داده‌اند نیک هیلی بیش از دیگران دیدگاه‌های خود را متناسب با شرایط گوناگون تغییر داده و به گفته برخی از کارشناسان مثل آفتاب پرست تغییر رنگ می‌دهد.

به عنوان نمونه او بارها از دونالد ترامپ فاصله گرفته ولی بعد دیدگاه‌های خود در مورد رییس جمهوری سابق را تلطیف کرده و حتی گفته است که او در حزب جمهوری‌خواه نقش بسیار مهمی دارد.

خانم هیلی از یک سو از جمهوری‌خواهان به دلیل ابراز تردید بی اساس در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ انتقاد کرده ولی از سوی دیگر از کارزار انتخاباتی تعدادی از نامزدهای جمهوریخواه در انتخابات میان دوره ای کنگره که ادعاهای بی اساس آقای ترامپ در مورد تقلب در آرا را تکرار می‌کردند، حمایت کرده است.

به رغم اینکه برخی اوقات در مورد مسایل نژادی موضع آشتی جویانه‌ای داشته ولی در اکثر موارد سخنان و یا لحن نسنجیده‌ای به کار برده است.

به عنوان نمونه او در ماه نوامبر در کارزارهای مربوط به انتخابات میان دوره‌ای کنگره گفت رافائل وارنوک، سناتور سیاهپوست حزب دمکرات از ایالت جورجیا که در مناطق فقیر نشین شهر ساوانا متولد شده است باید از رقابت‌های انتخاباتی کنار گذاشته شود.

شاید عامل جغرافیا به نفع خانم هیلی عمل کند. معمولا سومین دور رقابت بین نامزدهای حزب جمهوری‌خواه برای مقام ریاست جمهوری در ایالت کارولینای جنوبی برگزار می‌شود و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند او که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ فرماندار این ایالت بود هنوز محبوبیت دارد.

هر چند اکثر نظرسنجی‌ها تاکنون نشان می‌دهند که میزان حمایت از او در سراسر کشور ناچیز است ولی خانم هیلی در بسیاری موارد توانسته است بر چهره‌های سرشناس‌تر پیروز شود و در محافل سیاسی به عنوان فردی که در رقابت های سخت پیروز می‌شود شهرت دارد.