به دلیل سرکوب اعتراضات و فروش پهپاد به روسیه، واشینگتن برنامه‌ای برای مذاکره با ایران ندارد

نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران گفت که سرکوب اعتراضات در ایران و فروش پهپادهای جمهوری اسلامی به روسیه باعث شده که تمرکز واشینگتن دیگر معطوف به احیای برجام نباشد.

رابرت مالی که در پاریس به‌سرمی‌برد روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت که ایالات متحده راه‌ها را برای ازسرگیری دیپلماسی «در فرصت مقتضی و احتمالی» باز می‌گذارد، اما واشینگتن در حال حاضر سیاست تحریم و فشار بر جمهوری اسلامی را ادامه می‌دهد.

آمریکا در یکی از آخرین اقدامات خود در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران به همراه بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستار تصویب قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی شده است.

بر اساس گزارش‌ها، آمریکا و سه کشور اروپایی یادشده در نامه‌ای از شورای حکام خواسته‌اند که با تصویب قطعنامه‌ای از ایران بخواهد بی‌درنگ درباره منشا اورانیوم کشف‌شده در سه سایت اعلام‌نشده خود توضیح دهد.

بستن این پرونده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از شروط تهران برای ازسرگیری توافق هسته‌ای بود که در نهایت با مخالفت کشورهای غربی و آژانس مواجه شد. همین امر یکی از دلایل متوقف مذاکرات هسته‌ای و به بن‌بست رسیدن آن بود.

اما از سوی دیگر اعتراضات اخیر در ایران و سرکوب معترضان توسط نیروهای حکومتی نیز آینده شانس احیای برجام را کاهش داده است.

کاخ سفید تاکید کرده که نقض حقوق بشر از سوی حکومت جمهوری اسلامی نباید بدون عواقب بماند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن