وزیر خارجه عربستان: به دنبال توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی هستیم

فیصل بن فرحان و آنتونی بلینکن

وزیر خارجه عربستان سعودی روز پنجشنبه ۱۸ خرداد گفت که ریاض به دنبال توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود است و تمایل دارد که آمریکا را نیز در میان متقاضیان مشارکت در این برنامه در کنار خود داشته باشد.

فیصل بن فرحان در کنفرانسی خبری به همراه آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود گفت: «این موضوع سری نیست که عربستان سعودی در حال توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود است.»

او اضافه کرد: «دیگرانی هستند که حاضرند در مناقصه [برای برنامه هسته‌ای ما] شرکت کنند و بدیهی است که ما می‌خواهیم این برنامه را با بهترین فناوری در جهان بسازیم و این مستلزم دستیابی به یک توافق خاص است».

بیشتر در این باره: وال‌استریت‌جورنال:درخواست عربستان از آمریکا برای کمک اتمی در ازای رابطه با اسرائیل

وزیر خارجه عربستان اضافه کرد: «ما اختلاف نظر [با ایالات متحده] داریم، و بنابراین در حال کار بر روی یافتن مکانیزمی هستیم که بتوانیم در زمینه فناوری هسته‌ای غیرنظامی یا یکدیگر همکاری کنیم. اما، می‌دانید، قصد ما پیشرفت در این برنامه است.»

پیش از این گزارش‌هایی در خصوص درخواست عربستان سعودی از دولت جو بایدن برای دریافت فناوری غنی‌سازی اورانیوم برای تولید و فروش آن منتشر شده بود. این گزارش‌ها حاکی بود که عربستان گفته است در صورت مشارکت نکردن آمریکا، با کشورهایی نظیر چین، روسیه و فرانسه در زمینه هسته‌ای همکاری خواهد کرد.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال هم سال گذشته به نقل از منابع مطلع نوشت، عربستان سعودی در مذاکرات با دولت جو بایدن در ازای عادی‌سازی روابط با اسرائیل خواستار تضمین‌های امنیتی و کمک آمریکا به برنامه اتمی غیرنظامی این کشور شده است.

وال‌استریت‌جورنال نوشته بود دولت بایدن برای همکاری هسته ای با عربستان سعودی ممکن است با مشکل روبه‌رو شود، زیرا برخی از قانونگذاران در واشینگتن احتمالا با چنین اقدامی مخالفت خواهند کرد.

در همین زمینه، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که دولت بایدن متعهد به حمایت از انتقال انرژی پاک به عربستان سعودی و از جمله توسعه برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز آن است، اما او از اعلام موافقت آمریکا برای همکاری در برنامه‌های غنی‌سازی اورانیوم عربستان خودداری کرد.

یک مقام دولت امریکا در همین زمینه پیشتر به بخش انگلیسی العربیه گفته بود: «ایالات متحده مدت‌هاست که به دنبال محدود کردن تکثیر و گسترش فناوری‌های غنی‌سازی اورانیوم و بازفرآوری سوخت مصرف‌شده در سطح جهان است.»

وی اضافه کرده بود: «جو بایدن صریحا اعلام کرده است که دولت او همچنان به اهداف عدم تکثیر تسلیحات کشتار جمعی متعهد است.»

با استفاده از گزارش بخش انگلیسی العربیه