حریق در کلیسای پرآوازه

آتش‌سوزی در کلیسای نوتردام در غروب روز دوشنبه ۲۶ فروردین آغاز شد. واقعه‌ای که خیلی زود جای خود را در صدر خبرهای رسانه‌های جهانی پیدا کرد. تصور می‌رود آغاز حریق به طرح گسترده مرمت آن مربوط می‌شود. 

پیش‌بینی می‌شود که کار بازسازی نوتردام صدها میلیون یورو هزینه داشته باشد و چندین سال و حتی چند دهه طول بکشد. هرچند کارشناسان از این که دامنه ویرانی بیشتر از این نبود «خوشحال» هستند.

شماری از ثروتمندان و نهادهای دولتی فرانسه تاکنون تعهد کرده‌اند بیش از ۷۰۰ میلیون یورو به بازسازی کلیسا کمک کنند.

در دیگر کشورهای اروپایی نیز جمع‌آوری کمک برای بازسازی این کلیسای پرآوازه ادامه دارد.

کلیسای نوتردام در ۱۱۶۰ میلادی و تحت نظر اسقف ماریس دو سولی، اسقف پاریس بنا نهاده شد. گفته می‌شود در محلی که کلیسا بنها نهاده شد، پیش از مسیحیت در فرانسه، معبدی از دوره گال-رومن قرار داشته که برای ژوپیتر، پادشاه خدایان، ساخته شده بود.

در سال ۱۱۶۰ اسقف پاریس تصمیم گرفت کلیسایی بنا کند، جدیدتر و بسیار بزرگ‌تر از بناهایی که در این محل ساخته شده بودند. ماریس دو سولی عقیده داشت باید کلیسای تازه به سبک «گوتیک» ساخته شود. در آن دوران چندین کلیسای جامع به سبک گوتیک در فرانسه ساخته شده بودند. 

امروزه کلیسای جامع نوتردام، از بناهای مهم هنر گوتیک به‌شمار می‌رود و برخی از کارشناسان آن را «نمونه مثال‌زدنی» در معماری گوتیک می‌دانند. نوتردام یکی از معروف‌ترین کلیساهای جهان است. با این حال برخی نمونه‌های معروف دیگر مانند کلیسای جامع میلان یا کلیسای جامع کلن از دیگر نمونه‌های معماری گوتیک هستند که ساخت آن‌ها صدها سال طول کشید.

گفته می‌شود نخستین مرحله از ساخت نوتردام، بنای «کر»، بخشی که برای حضور روحانیون و گروه هم‌سرایان است، و آمبولاتوریوم، مکانی گرداگرد کر، بود. ساخت «کر» نزدیک به ۱۵ سال طول کشید.

در زمانی که ماریس دو سولی اسقف پاریس بود، مراحل اولیه ساخت کلیسا انجام شد. 

نوتردام سال‌های سال است که از مهم‌ترین نمادهای پاریس، فرانسه، و اروپای مسیحی به‌شمار می‌رود.

در این تصویر تبلیغ یک «الکتروفون ترانیزیستوری» از سال ۱۹۶۵ و در پس‌زمینه کلیسای جامع، دیده می‌شود.

برج‌های کلیسای نوتردام ۶۹ متر ارتفاع دارند باید ۳۸۰ پله را بالا رفت تا به نوک آن‌ها رسید.

مناره کلیسا ۹۶ متر، طول و عرض ساختمان ۱۳۰ متر و ۴۸ متر است. ۷۵ ستون سقف نوتردام را نگه می‌دارند، بخشی که در آتش‌سوزی آسیب دیده‌است. ساختمان مجموعا ۱۱۳ پنجره دارد.

نمایی از برج‌های کلیسا در سال ۱۹۹۸.

تصویری از سال ۱۹۸۷.

فرشته‌ها و شیاطین نوتردام؛ ساعاتی پس از وقوع آتش‌سوزی در کلیسا، کتاب ویکتور هوگو با عنوان «گوژپشت نتردام» به صدر کتاب‌های پرفروش آمازون صعود کردداستان گوژپشت نتردام در سال ۱۴۸۲ و دوران لوئی یازدهم اتفاق می‌افتد ولی بخش زیادی از این کتاب وصف معماری کلیسای جامع نتردام است. بسیاری از منتقدان معتقدند که در حقیقت این کلیسا شخصیت اصلی اثر ویکتور هوگو است.