« حجم قاچاق کالا در سال ۹۲ دو برابر بودجه عمرانی کل کشور بود»

حبيب‌الله حقيقی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز روز يکشنبه ۲۱ ديماه با اشاره به «حجم ۲۰ ميليارد دلاری قاچاق کالا در سال ۱۳۹۲» گفته است که اين حجم از قاچاق کالا، دو برابر کل بودجه عمرانی کشور بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس حبيب‌الله حقيقی که در همايش تخصصی پليس مبارزه با قاچاق کالا و ارز صحبت می کرد، گفته است: حجم قاچاق کالا در سال ۹۲ معادل ۲۰ ميليارد دلار بوده است که اين رقم با احتساب دلار ۳ هزار تومانی معادل ۶۰ هزار ميليارد تومان است در حالی که کل بودجه عمرانی کشور به رقمی حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان می‌رسد يعنی حجم قاچاق کالا در سال ۱۳۹۲ دو برابر کل بودجه کشور بوده است.

ریيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا با بيان اينکه يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار کالای قاچاق از ۱۰ معبر غيراصلی تحت عنوان کوله‌بری در سال ۱۳۹۲ انجام شده، اضافه کرده استت: هم اکنون ۳۷ هزار کوله‌بر در کشور داريم که اگر رقم ياد شده را به ايجاد اشتغال اختصاص دهيم می‌توانيم برای ۱۷۵ هزار نفر شغل ايجاد کنيم.

به گفته حبيب الله حقيقی ناکارآمدی ابزارهای مقابله با واردات غيرقانونی کالا موجب رشد ۱۶برابری حجم قاچاق کالا در بيش از ۳دهه گذشته و افزايش ۲۴درصدی ارزش کالاهای مکشوفه قاچاق در ۹ماهه امسال شده است.

رئيس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از افزايش حجم واردات کالاهای قاچاق از رقم يک ميليارد ۳۰۰ ميليون دلاری ابتدای انقلاب به ۲۰ميليارد دلار در سال گذشته با رشد حدود ۱۶برابری خبر داده و گفته است:« در ۹ماهه امسال، ارزش کالاهای مکشوفه قاچاق ۱۲۰۰ميليارد تومان بوده که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۲۴درصد رشد دارد.»

وی همچنين « پايين بودن کيفيت کالاهای داخلی» و ناتوانی در رقابت با کالاهای خارجی را يکی ديگر از عوامل دخيل در قاچاق کالا در ايران دانسته است.

فتح‌الله زمانيان، رئيس پليس مبارزه با قاچاق کالا و ارز نيز در اين نشست گفته است: در ۹ ماهه اخير ۴۴۹ باند قاچاق را متلاشی و ۷۵ هزار و ۲۰۰ قاچاقی را دستگير کرده‌ايم که ۲۱۵ فقره پرونده ارزش ريالی بالای ۵ ميليارد ريال داشت.

مسعود کرباسيان، رییس گمرک جمهوری اسلامی ايران، نیز در حاشيه این همايش گفته است: قاچاق به دليل اينکه وسيع است و از حالت فردی خارج می‌شود جزو جرايم سازمان‌يافته محسوب می‌شود، به همين دليل در قانون مبارزه با پولشويی آمده است مانند قاچاق سوخت.

طی سال های اخیر شماری از مقام های اجرایی ایران از قاچاق سازمان یافته در کشور انتقاد کرده و از اسکله ها و مبادی ورودی کالا خارج از کنترل دولت صحبت کرده اند.

محمود احمدی نژاد ، رییس جمهوری سابق ایران، در تیرماه سال ۱۳۹۰ گفته بود که شماری از نهادها و سازمان‌ها از طریق اسکله‌ها و مرزهای غیرقانونی کالا وارد می‌کنند و باید جلوی آنها گرفته شود.

محمود احمدی نژاد گفته بود:‌‌«در اين موضوع هيچکس نبايد مصونيت داشته باشد و اگر کالای دفاعی، امنيتی و اطلاعاتی هم قرار است وارد کشور شود، می تواند از مرز قانونی وارد شود.»

وی اضافه کرده بود:«نمی‌خواهم بگويم سهم قاچاق کالا معادل حجم قانونی جابه‌جايی کالاست، ولی نمی توان گفت خيلی کمتر از آن است.»

محمود احمدی نژاد در خصوص قاچاق سیگار در ایران گفته بود:«بين ۵۵ تا ۶۰ ميليارد نخ سيگار در ايران مصرف می شود که معادل ۲ هزار ميليارد تومان است. اين رقم همه قاچاقچيان درجه يک دنيا را به طمع می اندازد، چه رسد به «برادران قاچاقچی» خودمان.»

تنها یک روز پس از انتقاد محمود احمدی‌نژاد از برخی از نهادها در مورد «واردات غیر قانونی» کالا از برخی از نقاط مرزی و اسکله‌های غیرمجاز، فرمانده سپاه پاسداران تأکید کرد که نهاد تحت فرماندهی‌اش «همچون سایر نهادهای نظامی، اسکله‌هایی نظامی در اختیار دارد اما هیچ گونه مبادله تجاری در آنها انجام نمی‌شود.»