ترامپ در گفت‌وگو با سلطان قابوس بر ضرورت مقابله با اقدامات ایران در منطقه تاکید کرد

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا

گزارش‌ها حاکی است که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه در گفت وگوی تلفنی با سلطان قابوس،‌ پادشاه عمان بر ضرورت مقابله با اقدام بی‌ثبات کننده ایران در منطقه خاورمیانه تاکید کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید در این خصوص گفته است، دونالد ترامپ و سلطان قابوس همچنین در این گفت وگوی تلفنی در خصوص همکاری‌های نزدیک دوجانبه رایزنی کردند.

کاخ سفید می گوید: «رهبران دو کشور در خصوص راه حل‌ها برای پایان دادن به اختلافات در منطقه مذاکره کردند و دونالد ترامپ رییس جمهوری بر ضرورت مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه تاکید کرد.»

عمان در حالی که عضو شورای همکاری خلیج فارس است با ایران نیز روابط نزدیکی دارد و در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در دولت باراک اوباما نقش مهم بازی کرد. عمان میزبان مذاکرات ایران و آمریکا پیش از توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران بود.

این در حالی است که روابط ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و به ویژه با عربستان سعودی طی سال‌های اخیر تیره شده است.

عربستان سعودی به عنوان قدرتمند‌ترین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده است.

از زمان آغاز عتراض‌های موسوم به بهار عربی، و نیز شکل‌گیری جنگ داخلی در سوریه و یمن‎، اعضای شورای همکاری خلیج فارس ایران را به مداخله در امور کشورهای عرب متهم می‌کنند.

در جنگ داخلی سوریه، ایران از حکومت بشار اسد حمایت می کند و مخالفان حکومت سوریه نیز از حمایت عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس برخوردارند.

در همین زمینه، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، نیز اخیرا در یک مصاحبه از ایران به عنوان «بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه» یاد کرده بود.

وزیر دفاع آمریکا گفته بود،ا گر حمایت نظامی ایران و وتوی روسیه و همچنین حمایت نظامی کنونی روسیه نبود، همان پنج سال پیش مردم سوریه بشار اسد را از قدرت به پایین می کشیدند.

وی اضافه کرده بود، در خاورمیانه از قاهره تا تل آویو تا ریاض از عرب گرفته تا یهودی همه ایران را بزرگترین عامل بی‌ثباتی منطقه می دانند.

این در حالی است که وزیر دفاع ایران به شدت از این اظهارات وزیر دفاع آمریکا انتقاد کرده است.