کره شمالی بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی را اخراج کرد

آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويد: کره شمالی از بازرسان اين آژانس خواسته است تا اين کشور را ترک کنند و پيونگ يانگ اعلام کرده است که برنامه توليد پلوتونيوم برای ساخت بمب اتمی را از سر خواهد گرفت.

خبر اخراج بازرسان آژانس بين المللی اتمی از کره شمالی در حالی منتشر می شود که پيشتر پيونگ يانگ اعلام کرده بود در واکنش به بيانيه شورای امنيت سازمان ملل متحد، از مذاکرات شش جانبه بر سر برنامه هسته ای خود خارج می شود.

شورای امنيت سازمان ملل متحد روز دوشنبه به اتفاق آراء آزمايش موشکی روز پنجم آوريل کره شمالی را محکوم کرده بود.

مارک ويدريکاير، يک سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی روز سه شنبه گفت: «(کره شمالی) امروز بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی در تاسيسات يانگ بيون را مطلع کرد که همه همکاری ها با آژانس بين المللی انرژی اتمی را متوقف می کند.»

وی افزود: کره شمالی از آژانس خواسته است تا تمامی دستگاه ها و دوربين های خود را از تاسيسات اتمی این کشور خارج کرده و پيونگ يانگ ديگر اجازه دسترسی به اين تاسيسات را به آژانس نخواهد داد.

به گفته اين سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی، کره شمالی همچنين گفته است: همه تاسيسات هسته ای خود را دوباره فعال خواهد کرد و بازفراوری سوخت مصرف شده را نيز از سر می گيرد.

خبر اخراج بازرسان آژانس بين المللی اتمی از کره شمالی در حالی منتشر می شود که پيشتر پيونگ يانگ اعلام کرده بود در واکنش به بيانيه شورای امنيت سازمان ملل متحد، از مذاکرات شش جانبه بر سر برنامه هسته ای خود خارج می شود.
در همین حال، آمریکا اقدام کره شمالی در خروج از مذاکرات شش جانبه را محکوم کرده است.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، روز سه شنبه گفت: ما از کره شمالی می خواهیم تهدید را کنار بگذارد و به اراده بین المللی احترام گذاشته و به تعهدات بین المللی پایبند باشد.

آقای گیبس همچنین گفت: «تهدید کره شمالی به خروج از مذاکرات شش جانبه و همچنین از سر گیری برنامه هسته ای خود، گام مهمی در مسیر اشتباهی است.»

کره شمالی پيش از صدور قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد هشدار داده بود در صورت هر گونه اقدام اين شورا، پيونگ يانگ واکنش شديدی از خود نشان خواهد داد.

در بيانيه روز دوشنبه شورای امنيت بر لزوم تشديد تحريم های فعلی عليه کره شمالی تاکيد شده بود که بر اساس آن دارايی های شرکت ها يا سازمان های طرف معامله با برنامه سلاح هسته ای، موشک های بالستيک و ساير سلاح های کشتار جمعی کره شمالی ضبط خواهد شد.

همچنين تمام کالاهايی که در اين برنامه ها مورد استفاده قرار می گيرد تحت تحريم قرار دارند.

اين بيانيه از کميته نظارت بر تحريم های سازمان ملل خواسته بود تا روز ۲۴ آوريل گزارشی در زمينه شرکت ها، بخش ها و فناوری های مورد استفاده در اين برنامه را به منظور اضافه کردن در ليست تحريم ها ارائه کند.

با اين حال بيانيه ياد شده کمتر از انتظار آمريکا و ژاپن برای پاسخ قاطع به کره شمالی بود. چين و روسيه که از متحدان نزديک پيونگ يانگ به شمار می روند مخالف اتخاذ لحنی تند و تحريم های تازه عليه اين کشور بودند.

کره شمالی به رغم فشارهای شديد بين المللی روز پنجم آوريل يک موشک بالستيک آزمايش کرد که به گفته مقام های اين کشور هدف آن قرار دادن يک ماهواره در فضا بود.

در حالی که پيونگ يانگ اعلام کرد اين ماهواره با موفقيت پرتاب شده و در حال پخش آهنگ های انقلابی در ستايش رهبران کره شمالی است ولی آمريکا و کره جنوبی پرتاب اين ماهواره را شکست خورده دانستند.

کشورهای غربی مدعی شدند که کره شمالی در حال آزمايش موشک های دوربرد خود است که در صورت موفقيت پرتاب آن می تواند خاک آمريکا را مورد هدف قرار دهد.