لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

«توافق اعضای دائم شورای امنيت بر سر پیش نویس بیانیه علیه کره شمالی»


اعضای دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد بر سر پيش نويس بيانيه ای در محکوميت آزمايش موشکی کره شمالی توافق کرده اند.

اين پيش نويس که مورد تاييد فرانسه، چين، روسيه، آمريکا و بريتانيا به همراه ژاپن قرار گرفته است روز شنبه در اختيار ۹ عضو غير دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار گرفت.

در اين پيش نويس از کميته تحريم سازمان ملل متحد خواسته شده است تا گامی هايی در جهت تشديد تحريم های موجود عليه کره شمالی بردارد.

توافق برای صدور بیانیه ای در محکومیت آزمایش موشکی کره شمالی در حالی به دست آمده است که تلاش های ژاپن برای ترغیب اعضای دائم شورای امنیت به صدو ر قطعنامه تازه ای علیه پیونگ یانگ ناموفق بود.

در همین حال، کلودو هلر، سفير مکزيک و رييس فعلی شورای امنيت سازمان ملل متحد، می گويد: بيانيه محکوميت کره شمالی احتمالا روز دوشنبه مورد بررسی قرار می گيرد.

به گزار خبرگزاری فرانسه، در بخشی از اين بيانيه آمده است: اين شورا «آزمايش موشکی جمهوری دمکراتيک خلق کره در ۵ آوريل سال ۲۰۰۹ که نقض قطعنامه ۱۷۱۸ (در سال ۲۰۰۶) بود، را محکوم می کند.»

اين بيانيه همچنين ازکره شمالی می خواهد از هرگونه آزمايش موشکی جديد خودداری کند.

يک ديپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفته است: شورای امنيت برخی از شرکت های کره شمالی را در فهرست تحريم ها قرار خواهد داد.

کره شمالی می گويد آزمايش انجام شده پرتاپ ماهواره به فضا بوده است. اين در حالی است که کره جنوبی، ژاپن و ارتش آمريکا می گويند نشانه ای از قرار گرفتن چنين ماهواره در مدار زمين وجود ندارد و اين اقدام ازمايش يک موشک دور برد بوده است.

اعضای شورای امنيت در روز ۶ آوريل مسئله آزمايش موشکی کره شمالی را مورد بررسی قرار دادند، ولی نتوانستند درباره قطعنامه ای در اين زمينه به توافق برسند.

آمريکا و ژاپن طی روز های اخير کوشيده اند تا اعضای شورای امنيت را به صدور قطعنامه جديد عليه کره شمالی ترغيب کنند. اين در حالی است که روسيه و چين ، دو عضو دائم شورای امنيت با حق رای وتو، با تصويب چنين قطعنامه ای مخالفت کرده بودند. به همین دلیل این شورا به بیانیه ای در این زمینه اکتفا کرده است

ژان موريس ريپرت، سفير فرانسه در سازمان ملل متحد، پس ديدار غير رسمی اعضای دائم شورای امنيت به همراه ژاپن گفت: اين کشورها بر سر متن پيش نويس به توافق رسيده اند و اين پيش نويس در اختيار ساير اعضا قرار خواهد گرفت.

ژان موريس ريپرت افزود: اين پيش نويس پيام روشنی درباره مخالفت با اقدام کره شمالی است.

پيشتر يک ديپلمات ارشد کره شمالی هشدار داده بود در صورت هرگونه اقدام شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه آزمايش موشکی اخير، اين کشور واکنش محکمی نشان خواهد داد.
XS
SM
MD
LG