کاخ سفيد: برنامه هسته ای ایران یک مسئله فوری است

رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، می گوید گزارش اخیر آژانس تاکيدی بود بر اين که جامعه بين المللی بايد با همکاری بايکديگر فعاليت های مربوط به غنی سازی را مورد بررسی قرار دهد.

سخنگوی کاخ سفيد روز جمعه با اشاره به گزارش اخير آژانس بين المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته ای ايران گفت: اين گزارش تاکيدی است بر اين که جامعه بين المللی نمی تواند بر سر بررسی فعاليت های مربوط به غنی سازی تهران تاخير کند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد به رغم انکه سرعت توسعه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم ایران کاسته شده است، ولی ذخيره اورانيوم غنی شده با غلظت پايين اين کشور به ۱۰۱۰ کيلوگرم افزايش يافته است.

رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، روز جمعه با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت:«اين گزارش به مثابه فرصتی دیگری برای ایران بود که آن را از دست داد، در حالی که اين کشور به نقض تعهدات بين المللی خود ادامه می دهد. بدون اجرای [اين تعهدات] جامعه بين المللی نمی تواند بپذيرد که ماهيت اين برنامه [هسته ای] کاملا صلح آميز است».

آقای گيبس افزود: اين گزارش تاکيدی بود بر اين که جامعه بين المللی بايد با همیاری، فعاليت های مربوط به غنی سازی را مورد بررسی قرار دهد.

سخنگوی کاخ سفيد همچنین گفت:«اين يک مسئله فوری است و نیاز است مورد بررسی قرار گیرد و نمی توان با تاخير با آن برخورد کرد.»

آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش روز پنجشنبه خود بارديگر تاکيد کرده بود به رغم تحقيقات شش ساله اخیر درباره برنامه هسته ای ايران، هنوز نمی تواند به طور قاطع درباره صلح آميز بودن این برنامه اظهار نظر کند.

در همين حال برخی از اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد نيز نسبت به فعاليت غنی سازی ايران ابراز نگرانی کرده اند.

ژان مايريو، سفير فرانسه در سازمان ملل متحد، در اين زمينه می گويد:«آنها (ايرانيان) به برنامه (هسته ای) خود ادامه می دهند، بدون اين که قوانين آژانس بين المللی انرژی را به اجر بگذارند.»

جان سوارز، سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد، نيز گفت:«نگرانی اصلی ما در سازمان ملل متحد اين است که ايران می بايست قطعنامه شورای امنيت را اجرا کند، کاری که تا حالا آن را انجام نداده است.»

شورای امنيت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ تاکنون، سه قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده است. در اين قطعنامه ها از ايران خواسته شده است که غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده و به سوالات بازرسان آژانس بين المللی انرژی هسته ای پاسخ دهد.

ايران اما غنی سازی اورانيوم را بر اساس قوانين بين المللی حق خود می داند و اعلام کرده است که حاضر به متوقف کردن اين فعاليت ها نيست.

به گزارش خبرگزاری آلمان، جان سوارز روز جمعه تاکيد کرد که ايران در حال توسعه مهارت و توانايی ها خود در غنی سازی اورانيوم برای استفاده در بخش نظامی است.

سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد همچنين گفت:«آنچه که وجود دارد ثابت می کند که اين (برنامه هسته ای)برای اهداف غير نظامی نيست، چرا که ايران تنها يک نيروگاه هسته ای دارد که روسيه سوخت آن را تامين می کند.»

غنی سازی اورانيوم کاربرد دوگانه در توليد سوخت نيروگاه های اتمی و همچنين توليد سلاح اتمی دارد و ايران هدف خود از غنی سازی را تامين سوخت نيروگاه بوشهر و نيروگاه هايی که ساخت آنها را در برنامه دارد عنوان کرده است.

کشورهای غربی ايران را متهم می کند که در چارچوب فعاليت هسته ای خود به دنبال توليد و ساخت سلاح اتمی است ولی تهران اين ادعا را رد می کند و هدف از اين برنامه را توليد برق می داند.

مقام های جمهوری اسلامی ايران و به ويژه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی، بارها اعلام کرده اند که از نظر آنها پرونده اتمی ايران بسته شده است و آژانس نيز صلح آميز بودن اين برنامه را تاييد کرده است.