بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران

روزنامه خراسان از وقوع يک انفجار در قم خبر داده ، اما نوشته که فرماندار قم «شايعه انفجار بمب در حرم حضرت معصومه را تکذيب کرده است. »


اين روزنامه به نقل از فرماندار قم نوشته « روز پنجشنبه در يکی از مهمانسراهای اطراف حرم به نام عدالت نو ، و در داخل زيرزمين اجاق گازی که برای آشپزی مورد استفاده قرار می گرفت ، بر اثر نشست گاز ، منفجر شد. »


علی نيکان همچنين گفته است « در اين حادثه به دو خودرو مقابل مهمانسرا خسارت جزيی وارد شده ، و چهار نفر نيز مجروح شدند که به بيمارستان منتقل و تحت درمان قرار گرفته اند.»


10 نفر مجروح در انفجار قم


روزنامه جمهوری اسلامی نيز انفجار در قم را مورد توجه قرار داده ، و به نقل از مديرعامل آتش نشانی قم نوشته « اين حادثه ساعت ۱۱ و ۵۰ دقيقه پنج شنبه گذشته در اطراف حرم معصومه رخ داد ، و بر اثر آن ۲ باب مغازه کبابی تخريب شده ، و به چند خودرو در اطراف اين مغازه نيز خسارت وارد شده است. »


اين روزنامه تعداد مجروحان را ۱۰ نفر اعلام کرده و به از قول خورشيدوند فرمانده نيروی انتظامی قم نوشته « حال دو نفر از مجروحان وخيم است. »


«29 ساله های اقتصاد ایران »


روزنامه اعتماد ، در گزارشی با عنوان « ۲۹ ساله های اقتصاد ايران »، از انتصاب برخی از اعضای جوان ستاد محمود احمدی نژاد در انتخابات سال 84 ، به پست های حساس اقتصادی در کشور خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه مهرداد بذرپاش رئيس سابق گروه مشاوران جوان احمدی نژاد ، و مديرعامل فعلی شرکت عظيم خودرو سازی سايپا ، مسيح مشهدی تفرشی مديرعامل پارس خودرو ، علی صالح آبادی رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار ، بابک افقهی معاون توسعه تجارت ، حميدرضا عليان مشاور مديرعامل پارس خودرو ، عبدالله سلطانی ثانی عضو هيات مديره شرکت پلاسکوکار سايپا برخی از مشاوران جوان آقای احمدی نژاد دردوره شهرداری تهران هستند که اکنون به ریاست شرکت های بزرگ خودرو سازی و موسسات اقتصادی منصوب شده اند.


این روزنامه در ادامه از حسن رضوی مشاور معاونت حقوقی رئيس جمهور ، محسن نبوی عضو هيات مديره شرکت سرمايه گذار ی خارجی ، کاوه اشتهاردی رئيس موسسه مطبوعاتی ايران ، خدامراد احمدی عضو هيات مديره صنايع کوچک ، قلی ها مدير کل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا ، وحيد خاوئی مسوول دفتر ستاد تبصره ۱۳ ، و علي رضا سائلی مديرعامل شرکت رفاه گستر به عنوان برخی دیگر از اعضای کمتر از ۲۹ ساله ستاد انتخاباتی آقای احمدی نژاد هستند که پس از رسیدن وی به قدرت ، اکنون در پست های مهم اقتصادی و تجاری در کشور منصوب شده اند.


اعتماد در عين حال نوشته که برخی از اين افراد چون مهرداد بذر پاش که داماد علی احمدی وزير فعلی آموزش و پرورش است ، با وزرا يا معاونان رئيس جمهوری اسلامی نسبت فاميلی دارند.


تجمع طلاب علیه قوه قضائیه


روزنامه کيهان ، از تجمع تعدادی از طلاب در مقابل دفتر رئيس قوه قضائيه در قم خبر داده ، و نوشته که آنها خواستار اعدام مفسدان اقتصادی شده اند.


اين روزنامه نوشته : تجمع کنندگان با سر دادن شعار« مفسد اقتصادی اعدام بايد گردد» ، « مسئول بی کفايت اخراج بايد گردد» ، خواستار مبارزه با مفسدان اقتصادی شده اند.


کيهان همچنين نوشته که در اين تجمع يکی از شاگردان مصباح يزدی از روحانيان تندروی قم طی سخنانی تاکيد کرده که رئيس قوه قضائيه بايد در اين زمينه محکم تر عمل کند.


حل مشکلات جهانی ، مهمتر از قیمت گوجه فرنگی


روزنامه آفتاب يزد ، به نقل از سخنگوی دولت نوشته « از ما می خواهند به جای حل مشکلا‌ت جهانی به فکر گوجه فرنگی مردم باشيم. »


به نوشته اين روزنامه غلامحسين الهام همچنين گفته « امروز شاخص‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ايران در ابعاد مختلف در حال رشد و ‌حرکت رو به جلوست ، و اين به مفهوم آن است که مسير صحيح در پيش گرفته شده اقتصادی به ‌سرعت در حال طی شدن است ، اما به معنای نبودن مشکل نيست. »


آفتاب يزد نوشته که سخنگوی دولت با رد نظر منتقدان در مورد سياست های تورم زای دولت ، تاکيد کرده « دولت تلاش دارد ‌ضمن ايجاد اشتغال بيشتر ، تورم را نيز تا حد امکان کنترل کند. »


حکم زندان برای پروین اردلان


روزنامه اعتماد ، از صدور حکم حبس برای پروين اردلان از فعالان حقوق زنان در ایران خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه ، شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب تهران پروين اردلان را به دو تا سه سال حبس تعليقی با احتساب ايام بازداشت قبلی محکوم کرده است.


اعتماد نوشته « دادگاه انقلاب اسلامی با ابلاغ اين حکم به وکيل خانم اردلان اتهام وی را اجتماع و تبانی غيرقانونی ، و تمرد در مقابل پليس به قصد برهم زدن امنيت کشور اعلام و تاکيد کرده که اين حکم براساس ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی » برای اين فعال حقوق زنان صادر شده است.


بحران زیست محیطی در خوزستانی


روزنامه سرمايه ، بحران زيست محيطی در اهواز را مورد توجه قرار داده و نوشته « توفان شن سلامت چهار ميليون خوزستانی را تهديد می کند. »


به نوشته اين روزنامه اين روزها ساکنان استان خوزستان از غبار سرخی که آسمان بالای سرشان را گرفته ، گلايه دارند ، و اورژانس بيمارستان های اين استان مملو از افرادی است که براثر گرد و غباری که اغلب شهرهای خوزستان را فرا گرفته ، مسموم شده اند.


سرمايه همچنین گزارش داده « پديده آلودگی هوا و گرد وغبار غليظ که از اواخر سال گذشته و اوايل امسال به دليل خشکسالی تشديد شده است نه تنها باعث به وجود آمدن خسارات سنگين مالی شده ، بلکه سلامت بيش از چهارميليون از اهالی خوزستان را تهديد می کند.»