آژانس بین‌المللی انرژی: تولید نفت روسیه، ایران و ونزوئلا در ماه اوت افت کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داد که روند نزولی تولید و صادرات نفت روسیه ادامه دارد و ماه گذشته تولید نفت ایران و ونزوئلا نیز کاهش یافته است.

روسیه در ماه گذشته ۹.۸ میلیون بشکه تولید نفت داشته است، در حالی که طبق توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان قرار بود ۱۰.۸ میلیون بشکه تولید نفت انجام دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین می‌گوید از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، صادرات روزانه نفت و محصولات نفتی این کشور حدود ۶۰۰ هزار بشکه کاهش یافته و به ۷.۴ میلیون بشکه رسیده است. ماه گذشته صادرات روزانه نفت روسیه ۱۱۵ هزار بشکه کاهش داشت.

قرار است تحریم‌های اروپا علیه واردات نفت روسیه از فوریه سال آینده به اجرا گذاشته شود و انتظار می‌رود که تولید و صادرات نفت روسیه بعد از آن با شتاب بیشتری افت کند.

آژانس می‌گوید هم‌اکنون نیز صادرات نفت روسیه به آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا، بریتانیا و ژاپن روزانه ۲.۲ میلیون بشکه افت داشته، اما بیش از دو سوم آن جذب بازارهای شرقی شده است.

طی ماه‌های گذشته گزارش‌های زیادی از تخفیف چشمگیر روسیه به مشتریان نفتی در چین و هند منتشر شده که باعث اوج‌گیری صادرات نفت روسیه به این کشورها شده است. روسیه همچنین بخشی از بازار نفت ایران و ونزوئلا در چین را تصاحب کرده است.

آژانس در گزارش خود می‌گوید ماه گذشته تولید روزانه نفت ایران در ماه ژوئیه نسبت به ژوئن ۵۰ هزار بشکه و ونزوئلا ۱۰۰ هزار بشکه افت داشته است.

اوپک نیز همزمان گزارش ماهانه منتشر کرده که افت تولید نفت ایران و ونزوئلا را تایید می‌کند، اما میزان افت تولید آن‌ها را کمتر از آژانس بین‌المللی انرژی ارزیابی کرده است.

با استفاده از گزارش‌ آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک/د.خ/ک.ر