نتایج چند پژوهش جدید: احتمال درگیری ریه‌ها بر اثر ابتلا به سویه اومیکرون «کمتر» است

یافته‌های شش گروه پژوهشی همگی این باور را تقویت کرده‌اند که سویه جدید ویروس کرونا بیشتر در گلو تکثیر می‌شود و احتمال این‌که عفونت در فرد مبتلا به اومیکرون به مرحله حاد برسد، کمتر است.

بر اساس گزارشی که روزنامه بریتانیایی «گاردین» روز یکشنبه ۱۲ دی‌ منتشر کرد، شواهد به‌دست‌آمده می‌تواند ثابت کند که چرا سویه اومیکرون با سرعت بیشتری نسبت به دیگر سویه‌های کووید-۱۹ از جمله دلتا منتقل می‌شود و به‌اصطلاح «عفونی‌تر» اما کمتر «کُشنده» است.

محققان در توضیح این پدیده می‌گویند که ویروس در گلو راحت‌تر خود را تکثیر می‌کند و شیوع سریع اومیکرون از این منظر قابل توجیه است.

این در حالی است که سویه‌های قبلی کرونا به‌رغم سرعت انتقال پایین‌تر،‌ به میزان بالاتری خطر درگیری بافت ریه‌ها را به دنبال داشتند و در نتیجه «کشنده‌تر» بودند.

اومیکرون نخستین‌بار حدود شش هفته پیش در آفریقای جنوبی شناسایی و ثبت شد و از آن زمان تاکنون، موارد ابتلا به این سویه جدید کووید-۱۹ در نقاط مختلف دنیا گزارش شده و دولت‌ها را برای مقابله با شیوع آن وادار به اعمال محدودیت‌های جدی کرده است.

نتایج شش پژوهش که چهار مورد از آن‌ها، ظرف یک هفته گذشته در دسترس عموم قرار گرفته است نشان می‌دهد که اومیکرون برخلاف دلتا و سویه‌های قبلی کرونا، به ریه‌ها آسیب چندانی وارد نمی‌کند.

با این حال، دانشمندان تاکید کرده‌اند که یافته‌های مطالعات اخیر هنوز «قطعی» نیست و نیازمند اطلاعات تکمیلی است.

اداره بهداشت عمومی بریتانیا پیش از این اعلام کرده بود که بر اساس شواهد و آمارهای اولیه، احتمال بستری شدن مبتلایان به اومیکرون، در مقایسه با سویه دلتا «بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر است».

با این حال، کارشناسان بهداشت عمومی هشدار می‌دهند که کاهش موارد بستری و یا مرگ بیماران در پی ابتلا به سویه جدید کرونا را باید با درنظر گرفتن «سرعت بالای سرایت» و «مقاومت آن در برابر واکسن‌های موجود» بررسی کرد.

بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط دانشگاه جانز هاپکینز، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان حدود ۲۹۰ میلیون نفر است.

با استفاده از گزارش وب‌سایت گاردین و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر