شکست دوباره مذاکرات اوپک؛ قیمت نفت از ۷۷ دلار فراتر رفت

در پی شکست دوباره مذاکرات اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه در روز دوشنبه ۱۴ تیرماه بر سر نحوه افزایش تولید نفت، قیمت نفت شاخص برنت از ۷۷ دلار فراتر رفت.

قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی ۴۵ درصد رشد داشته است؛ موضوعی که موجب نگرانی‌ از آثار تورمی آن بر کشورهای مصرف‌کننده نفت و کند شدن روند رشد جهانی اقتصاد جهان شده است.

مذاکرات اوپک به خاطر اختلاف‌نظر امارات با دیگر اعضا شکست خورد و این در حالی است که در پی نشست ناموفق قبلی که روز جمعه برگزار شد، کاخ سفید هشدار داده بود افزایش قیمت نفت بر هزینه‌های سوخت شهروندان این کشور تاثیر منفی می‌گذارد.

امارات می‌گوید آوریل پارسال که به خاطر شیوع کرونا و افت مصرف جهانی نفت، ۲۳ کشور از جمله ۱۰ عضو اوپک برای کاهش تولید روزانه ۹.۷ میلیون بشکه‌ای نفت توافق کردند، تولید پایه این کشور ۳.۱۷ میلیون بشکه در نظر گرفته شد و به همین دلیل این کشور هم اکنون ۲.۷ میلیون بشکه تولید نفت دارد، در حالی که ظرفیت تولید امارات در واقع ۳.۸ میلیون بشکه است.

امارات می‌گوید توافق کاهش تولید نفت باید طبق برنامه در آوریل ۲۰۲۲ لغو شود، اما دیگر اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان می‌گویند از ماه آینده تولید این مجموعه ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یابد و از ابتدای ۲۰۲۲ تا پایان آن سال، ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولید این مجموعه اضافه شود.

هم اکنون ۲۳ عضو این مجموعه ۵.۴ میلیون بشکه کمتر از ظرفیت، نفت تولید می‌کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید مصرف جهانی نفت در سال گذشته ۸.۶ میلیون بشکه کاهش یافت اما امسال ۵.۴ میلیون بشکه رشد خواهد داشت و سال آینده نیز ۳.۲ میلیون بشکه به مصرف جهانی نفت افزوده خواهد شد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، آژانس بین‌المللی انرژی، رادیو فردا/د.خ/ک.ر