احتمال افزایش تولید نفت اوپک به دلیل افت تولید در ایران و ونزوئلا

اوپک موافق اوج گرفتن بهای نفت نیست.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ‌۲۲ فروردین‌ماه، از قول منابعی گزارش داد که اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه احتمالا تولید نفت خود را به خاطر افت تولید ایران و ونزوئلا افزایش می‌دهند.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان اواخر سال گذشته تصمیم گرفتند تا تولید روزانه خود را در نیمه اول سال ۲۰۱۹ نسبت به سطح تولید ماه نوامبر پارسال حدود ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند، اما گزارش‌های اخیر حاکی از افت چشمگیر تولید نفت ونزوئلا است و آمریکا نیز می‌خواهد ماه آینده صادرات نفت ایران را محدودتر کند.

در همین زمینه آژانس بین‌المللی انرژی روز پنج‌شنبه گزارش داد که تولید روزانه نفت اوپک از ماه نوامبر تا ماه مارس سال جاری ۲.۲ میلیون بشکه افت داشته است.

تولید کشورهای غیراوپک نیز طی سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی نسبت به سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ حدود ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یافته، موضوعی که باعث اوج‌گیری قیمت نفت شاخص برنت به بالای ۷۱ دلار شده است. قیمت نفت نسبت به ابتدای سال ۲۰۱۹ حدود ۳۲ درصد افزایش یافته است.

اوپک نیز روز چهارشنبه گزارش داد که تولید نفت ونزوئلا طی ماه مارس نسبت به فوریه ۲۸۹ هزار بشکه کاهش یافته و به ۷۳۲ هزار بشکه سقوط کرده است. آمریکا در ماه ژانویه سال جاری تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا را به اجرا گذاشت. تولید ونزوئلا نسبت به متوسط تولید این کشور در سال گذشته، ۶۲۲ هزار بشکه کاهش یافته است.

کل تولید اوپک نیز در ماه مارس با افتی ۵۳۴ هزار بشکه‌ای نسبت به فوریه، به ۳۰ میلیون بشکه سقوط کرده است.

خبرگزاری رویترز از قول منابع آگاه و رسمی که نخواسته‌اند نامی از آنها برده شود، گزارش داده است در صورتی که قیمت نفت به خاطر کاهش عرضه به بالای ۸۰ دلار اوج بگیرد، اوپک و کشورهای هم‌پیمان توافق کاهش تولید نفت را از ماه ژوئیه متوقف خواهند کرد.

قرار است ۲۵ ژوئن سال جاری، اوپک و کشورهای هم‌پیمان درباره توافق کاهش تولید نفت تصمیم بگیرند.

آمریکا که به افزایش قیمت نفت معترض است، ماه آینده درباره تمدید معافیت‌های تحریمی ایران برای مشتریان نفتی تصمیم خواهد گرفت. تولید نفت ایران در ماه مارس نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بیش از ۱.۱ میلیون بشکه کاهش یافته است و گزارش‌ها حاکی است که آمریکا در نظر دارد صادرات و به تبع آن تولید نفت ایران را دوباره کاهش دهد.

یک مقام اوپک به رویترز گفته است که اگر تولید نفت کاهش چشمگیری داشته باشد، قیمت نفت در نیمه سال جاری می‌تواند به ۸۵ دلار اوج بگیرد و اوپک موافق این موضوع نیست.

یک مقام روسی نیز هفته جاری اعلام کرد که این کشور دیگر تمایلی برای کاهش تولید ندارد.

رویترز از قول منابع خود گزارش می‌دهد که در نیمه دوم سال چندین سناریو برای تولید نفت وجود دارد. احتمالا کاهش تولید نفت تمدید شود، اما میزان آن کاهش یابد، یا روسیه که از طرف شرکت‌های نفتی خود تحت فشار است، از توافق خارج شود و اوپک به تنهایی کاهش تولید را ادامه دهد.

عربستان در ماه مارس، دو برابر آن چه متعهد شده بود، کاهش تولید داشته و می تواند به همراه روسیه، تولید خود را سریع افزایش دهد، خصوصا این که گزارش‌ها از ناآرامی‌های اخیر لیبی حاکی از اختلال در تولید و صادرات این کشور است.

آبان‌ماه سال گذشته آمریکا به چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، یونان و ایتالیا معافیت داد تا خرید نفت جمهوری اسلامی را برای شش ماه به شکل محدود ادامه دهند، موضوعی که صادرات نفت ایران را به کمتر از نصف رساند.

گزارش‌ها حاکی است که آمریکا می‌خواهد به شرط کاهش کمتر خرید نفت، معافیت تنها چهار یا پنج کشور مشتری ایران را برای شش ماه دیگر تمدید کند و صادرات ایران را به حدود ۵۵۰ تا ۸۵۰ هزار بشکه کاهش دهد. ایران قبل از تحریم‌ها روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی داشت.

منابع: اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی، خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ف. دو.