پاسارگاد در آستانه هفت آبان

  • بکتاش خمسه پور

گردهمآیی هفتم آبان در سالهای گذشته گسترش یافته است

در روزهای گذشته تصاویری از حصارکشی اطراف پاسارگاد منتشر شده است.

یکی از مخاطبان رادیو فردا نیز روز چهارشنبه با فرستادن ویدیویی از پاسارگاد از قول مردم محلی می گوید «به علت نزدیک بودن هفتم آبان، روز کوروش، نهادهای امنیتی در حال میله زدن به دور پاسارگاد، مقبره کوروش هستند تا از تجمع مردم در این مکان جلوگیری کنند.»

Your browser doesn’t support HTML5

پاسارگاد در آستانه هفتم آبان

رادیو فردا همچنین از مخاطبان خود تصاویری از نمونه پیامک هایی را دریافت کرده است که در آنها هرگونه حضور در آنچه که تجمع غیرقانونی در منطق پاسارگاد به مناسبت هفت آبان توصیف شده، موجب پیگرد قضایی قید شده است.

خبرگزاری ایسنا دوشنبه اول آبانماه زیر عنوان «اطلاعیه‌ای جعلی درباره تعطیلی آرامگاه کوروش» گزارش داد که طی روزهای اخیر اطلاعیه هایی با لوگوی استانداری و اداره میراث فرهنگی استان فارس در فضای مجازی منتشر شده که در آن آمده است "با توجه به سوء استفاده‌های سیاسی و امنیتی گروهک‌های ضد انقلاب، مجموعه توریستی پاسارگاد از پنجم تا هشتم آبان‌ماه تعطیل است. همچنین مسیرهای ورودی به این مجموعه توسط نیروی انتظامی مسدود خواهد بود. هموطنان عزیز برای بازدید از این مجموعه ارزشمند، روزهای دیگری را انتخاب کنند.»

مردم محلی میگویند، به علت نزدیک بودن هفتم آبان، روز کوروش، نهادهای امنیتی در حال میله زدن به دور پاسارگاد، مقبره کوروش، هستند تا از تجمع مردم در این مکان جلوگیری کنند.
یکی از مخاطبان رادیو فردا

ایسنا با درج نمونه هایی از اطلاعیه های مذکور به نقل از مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی استان فارس محتوای آنها را نادرست و پوسترهایی با متن تعطیلی مجموعه پاسارگاد را که با لوگوی استانداری و آن اداره منتشر شده، فاقد اعتبار گزارش کرده است.

فاطمه رضایی، مسئول ادارۀ میراث فرهنگی فارس به ایسنا گفته ‌هنوز درباره‌ فعالیت پاسارگاد و آرامگاه کورش در تاریخ پنجم تا هشتم آبان‌ماه از سوی سازمان و یا نهاد رسمی اعلام موضع نشده و اگر قرار باشد اطلاعیه‌ای رسمی صادر شود از سوی سازمان میراث فرهنگی خواهد بود.

همزمان همشهری آنلاین تحت عنوان «محدودیت گردشگری در پاسارگاد»نوشت «شرايط در پاسارگاد از چند روز پيش برای گردشگران تغيير كرده و براساس آنچه شاهدان عينی از اين محوطه ثبت جهانی شده ايران اطلاع داده‌اند كارت تردد برای ساكنان پاسارگاد صادر شده تا از ورود خودروها و افراد غيربومی به اين محوطه باستانی كشور در هفتم آبان ماه كه به روز بزرگداشت كوروش شهرت يافته است جلوگيری شود.»

تجمع سال گذشته در پاسازگاد

Your browser doesn’t support HTML5

تجمع در مقابل آرامگاه کوروش در پاسارگاد

به نوشته همشهری، همزمان با محدوديت‌های ايجاد شده برای ورود گردشگران به پاسارگاد چند تن از استادان نامدار ادب، تاريخ و فرهنگ ايران در نامه‌ای به رئيس‌جمهور از او خواستند اجازه برپايی بزرگداشت برای كوروش را صادر كند.

ایرانیان در سال های گذشته در هفتم آبان پیرامون آرامگاه «کوروش بزرگ» گرد هم آمده اند که گردهمآیی سال گذشته گسترده ترین تاکنون ارزیابی شده است.

در گردهمایی سال پیش همچنین برای نخستین بار فریادهای جاوید شاه و به مناسبت نزدیکی نهم آبان، زادروز شاهزاده رضا پهلوی شعارهایی سرداده گشت.

شعارهایی چه بسا بی سابقه اگر نه کم سابقه در نوع خود در ایران، چهار دهه پس از انقلاب.

در پی چنین رویدادی، آیت الله حسین نوری همدانی در قم انتقاد کرد که چطور این افراد می‌توانند شعارهایی را که برای رهبر جمهوری اسلامی سر داده می‌شود، سر دهند. علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب در مرکز استان فارس هم مدعی دستگیری به توصیف وی عوامل اصلی هنجارشکنی در پاسارگاد شد.

با اینکه در تقویم های ایران در فضای مجازی، هفتم آبان، روز «کوروش بزرگ» نامیده شده هرچند ثبت اینروز در تقویم رسمی ایران همواره از خواسته های شرکت کنندگان در گردهمایی سالانه پاسارگاد بوده است.

گلنبشته بابلی موسوم به سالنامه «نبونید» هفتم آبان، ۲۹ اکتبر را روز ورود کوروش بزرگ به بابل ثبت کرده است؛ روزی که بنا بر داده های تاریخی، به آزادی بردگان و نگارش استوانه بابلی کوروش بزرگ انجامید که از آن بنام نخستین منشور حقوق بشر یاد میشود.