لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

میراث فرهنگی فارس: هنوز درباره تعطیلی پاسارگاد تصمیم نگرفته‌ایم


در سالیان گذشته، حضور تعدادی از شهروندان ایرانی در مراسم گرامیداشت  کوروش، نخستین شاهنشاه هخامنشی، خبرساز شده است.
در سالیان گذشته، حضور تعدادی از شهروندان ایرانی در مراسم گرامیداشت  کوروش، نخستین شاهنشاه هخامنشی، خبرساز شده است.

مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی استان فارس اطلاعیه های منتشر شده به نقل از این نهاد و استانداری فارس درباره تعطیلی مجموعه پاسارگاد در روزهای پنجم تا هشتم آبان و همزمان با روز کوروش را تکذیب کرد و گفت که تصمیم این نهادها دراین باره هنوز« مشخص نشده» است.

فاطمه رضایی روز دوشنبه اول آبان، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که اطلاعیه های منتشر شده با آرم استانداری در این باره« نادرست» و« فاقد اعتبار است».

وی همچنین گفت که تصمیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و استانداری فارس درباره‌ فعالیت مجموعه تاریخی پاسارگاد و آرامگاه کورش در تاریخ پنجم تا هشتم آبان‌ماه «مشخص نشده» و «بهتر است در این‌باره فرافکنی صورت نگیرد».

در چند روز گذشته، اطلاعیه‌هایی با آرم استانداری و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، در فضای مجازی منتشر شده است.

دراین اطلاعیه ها اعلام شد که «با توجه به سوء استفاده‌های سیاسی و امنیتی گروهک‌های ضد انقلاب، مجموعه توریستی پاسارگاد از پنجم تا هشتم آبان‌ماه تعطیل است. همچنین مسیرهای ورودی به این مجموعه به این مجموعه توسط راهداری و نیروی انتظامی مسدود خواهد بود».

این موضوع در شبکه های مجازی به صورت گسترده انعکاس یافته بود.

در سالیان گذشته، حضور تعدادی از شهروندان ایرانی در مراسم گرامیداشت کوروش، نخستین شاهنشاه هخامنشی، خبرساز شده است.

در همین حال، بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس، روز ۱۹ مهر، در نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار برگزاری مراسمی رسمی در روز کوروش شده بود.

سال گذشته و به دنبال تجمع هزاران تن برای شرکت در مراسم گرامیداشت در پاسارگاد، آرامگاه کوروش، شمار زیادی از تجمع‌کنندگان بازداشت شدند.

بر پایه برخی گزارش‌ها، گروهی از تجمع‌کنندگان در پاسارگاد، شعارهایی از جمله «ایران وطن ماست، کوروش پدر ماست» و همچنین شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سر دادند.

پس از آن، علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس، گفت که این تجمع، با «هنجارشکنی» همراه بوده است و «عوامل اصلی این هنجارشکنی» دستگیرشده‌اند.

آیت‌الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید شیعه در قم، نیز از حضور هزاران تن در کنار آرامگاه کوروش در پاسارگاد انتقاد کرده و گفته بود که آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، افرادی که «به یاد کوروش بودند» را «ضدانقلاب» خوانده‌است.

تعداد حاضران در گردهمایی روز کوروش در پاسارگاد مشخص نبود. هر چند که شاهین سپنتا، فعال فرهنگی در اصفهان، در گفت‌وگو با رادیو فردا اعلام کرده بود که بر اساس تخمین‌های غیررسمی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در این مراسم شرکت کردند.

بنا بر گزارش‌ها، از دیگر شعارهایی که تجمع‌کنندگان در این روز در پاسارگاد سر دادند شعار «شاهزاده، تولدت مبارک» بود که به روز نهم آبان، روز تولد شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران اشاره داشت.

او نیز در صفحه فیس‌بوک خود به این شعار واکنش نشان داده و نوشته بود این «بهترین هدیه تولدم در سال‌های گذشته بود».

XS
SM
MD
LG