لهستان یکصد مهاجر را بازداشت کرد؛ گروه هفت از بلاروس خواست که به بحران خاتمه دهد

ارتش لهستان روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان ده‌ها نفر از مهاجرانی را که از مرز بلاروس عبور کرده بودند، بازداشت کرد و نیروهای ویژه بلاروس را متهم ساخت که پشت این اقدام مهاجران قرار داشته‌اند. همزمان وزیران خارجه گروه هفت از مینسک خواستند که به این بحران خاتمه دهد.

برآورد می‌شود که حدود دو هزار مهاجر، عموما از خاورمیانه، در نزدیکی مرز لهستان و بلاروس در شرایطی وخیم به‌سرمی‌برند و تلاش می‌کنند که از مرز عبور کنند و وارد اتحادیه اروپا بشوند.

اتحادیه اروپا می‌گوید که بلاروس این بحران را به تلافی تحریم‌ها علیه مقامات این کشور به وجود آورده است. مینسک و روسیه که متحد اصلی آن محسوب می‌شود این اتهام را رد کرده و اتحادیه اروپا را هدف انتقاد خود قرار داده‌اند که چرا اجازه نمی‌دهد مهاجران وارد خاک این اتحادیه شوند.

وزیران خارجه گروه هفت اعلام کردند: «ما از این رژیم [بلاروس] می‌خواهیم که بلافاصله به اقدامات خصم‌آمیز و استثماری خود پایان بدهد».

اما بلاروس می‌گوید که می‌خواهد این بحران را خاتمه دهد.

ناتالیا ایسمونت، سخنگوی الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، روز پنج‌شنبه گفت که در حال حاضر حدود هفت هزار مهاجر در این کشور به‌سرمی‌برند.

او افزود که بلاروس پنج هزار مهاجر را به خانه‌های خود خواهد فرستاد در حالی که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز با اتحادیه اروپا مذاکره خواهد کرد تا راهی باز شود که دو هزار نفر از این مهاجران به آلمان بروند.

بیشتر در این باره: با توجه به تحولات در مرز بلاروس، نخست وزیر لهستان خطر جنگ را منتفی ندانست

آلمان هنوز به این اظهارات واکنش نشان نداده است.

از سوی دیگر روز پنج‌شنبه یک پرواز حامل دویست تا سیصد مهاجر از بلاروس عازم اربیل در کردستان عراق و بغداد شد تا آن‌ها را به خانه‌های خود بازگرداند.

آخرین تحولات در مرز بلاروس و لهستان حاکی است که حدود یکصد نفر از مهاجران وارد خاک لهستان شده‌اند. وزارت دفاع لهستان می‌گوید که نیروهای بلاروس زمینه این اقدام مهاجران را فراهم کردند و به احتمال زیاد آن‌ها سیم خاردارها را در مرز تخریب کرده‌اند.

این وزارتخانه افزود: «نیروهای بلاروس سپس مهاجران را مجبور کردند که به سربازان لهستانی سنگ پرتاب کنند و به این شکل حواس آن‌ها پرت شود، در حالی که چند صد متر آن طرف‌تر شماری از مهاجران از مرز رد شدند. نیروهای ویژه بلاروس این تهاجم را هدایت کردند».

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد از آن‌جا که لهستان ورود روزنامه‌نگاران به منطقه مرزی را ممنوع کرده، آن‌ها نمی‌توانند صحت‌وسقم این گزارش‌ها را تایید کنند.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری فرانسه/س.ن/ک.ر