آغاز محاکمه رومن پولانسکی در فرانسه به اتهام «بدنام کردن» بازیگر بریتانیایی

تصویری از رومن پولانسکی و شارلوت لوئیس در جشنواره کن سال ۱۹۸۶، پیش از نمایش فیلم «دزدان دریایی»

محاکمه رومن پولانسکی، فیلمساز سرشناس فرانسوی-لهستانی، به اتهام بدنام کردن شارلوت لوئیس، بازیگر بریتانیایی، که او را به آزار جنسی در دهه هشتاد میلادی متهم کرده بود روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند در فرانسه آغاز شده است.

آقای پولانسکی ۹۰ ساله در آمریکا به اتهام تجاوز به یک دختر ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷ تحت تعقیب است و موارد دیگری از اتهام آزار و سوء‌استفاده جنسی علیه او مطرح شده که مربوط به چند دهه قبل هستند و به دلیل گذشت زمان مقرر مورد پیگرد قرار نگرفته‌اند.

آثار سینمایی رومن پولانسکی جوایز مهمی دریافت کرده‌اند و سه فیلم او «بچه رزماری» محصول ۱۹۶۸، «محله چینی‌ها» محصول ۱۹۷۴ و «پیانیست» محصول ۲۰۰۲ جایزه اسکار برده‌اند.

او در سال ۱۹۷۸ پس از بازداشت و سپری کردن مدتی در زندان، بدون اجازه مراجع قضایی آمریکا از آن کشور به فرانسه گریخت.

وکیل آقای پولانسکی گفت موکلش شخصا در دادگاه روز سه‌شنبه حاضر نخواهد شد.

ولی شارلوت لوئیس، بازیگر بریتانیایی ۵۶ ساله و شاکی آقای پولانسکی در دادگاه حضور یافته است.

شارلوت لوئیس در سال ۲۰۱۰ رومن پولانسکی را متهم کرد که در سال ۱۹۸۳ و زمانی که ۱۶ ساله بود و برای ایفای نقشی به پاریس رفته بود، «به بدترین شکل ممکن» به او تعرض جنسی کرده است.

خانم لوئیس سه سال بعد از آن اتفاق، در فیلم «دزدان دریایی» به کارگردانی رومن پولانسکی محصول ۱۹۸۶ بازی کرد.

آقای پولانسکی در سال ۲۰۱۹ در مصاحبه‌ای با مجله فرانسوی «مچ» اتهامات شارلوت لوئیس را «دروغ شنیع» توصیف کرد.

به گزارش مجله «مچ» آقای پولانسکی هنگام مصاحبه نسخه‌ای از مقاله چاپ‌شده در روزنامه عامه‌پسند بریتانیایی «نیوز آو د ورلد» را نشان داد که از قول شارلوت لوئیس نوشته بود: «من جذب او شده بودم و می‌خواستم معشوقه‌اش باشم.»

بیشتر در این باره: استعفای اعضای آکادمی «اسکار فرانسوی» در پی جنجال رومن پولانسکی

خانم لوئیس گفته است نقل قولی که در این مطلب به او نسبت داده شده صحت ندارد.

او به همین دلیل از رومن پولانسکی به اتهام بدنام کردنش شکایت کرده و طبق قوانین فرانسه این شکایت به اعلام جرم علیه کارگردان مشهور منجر شد.

وکیل خانم لوئیس به خبرگزاری فرانسه گفت: «بی‌اعتبار کردن و بدنام کردن افراد عنصر جدایی ناپذیری از سیستم رومن پولانسکی است و به همین دلیل موکل من با شجاعت این روش را به چالش کشیده است.»

در مقابل وکیل آقای پولانسکی گفت در مصاحبه‌ای که مجله فرانسوی «مچ» چاپ کرده است هیچ موردی از افترا وجود ندارد.

او افزود: «به همان ترتیب که زنان او را به شکل علنی متهم می‌کنند، آقای پولانسکی نیز حق دارد به شکل علنی از خود دفاع کند.»

وکلای آقای پولانسکی از استوارت وایت، نویسنده مقاله مورد بحث در روزنامه «نیوز آو د ورلد» خواسته‌اند در دادگاه شهادت دهد.

سه کشور فرانسه، سوئیس و لهستان که در دهه‌های بعد از گریختن آقای پولانسکی از آمریکا محل سکونت و فعالیت او بوده‌اند، درخواست استرداد او به آمریکا را رد کرده‌اند.

بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ چهار زن دیگر آقای پولانسکی را به آزار و تعرض جنسی در دهه هفتاد میلادی متهم کردند. سه نفر از آنها می‌گویند سوء‌استفاده جنسی زمانی روی داده که آنها در سنین نوجوانی بوده‌اند.

رومن پولانسکی همه این اتهامات را رد کرده است.