بازداشت ۹ مخالف لوکاشنکو در اعتراضات آخر هفته بلاروس

معترضان بلاروس به رغم بارش شدید باران در خیابان‌های مینسک، پایتخت این کشور، تجمع کردند

گزارش‌ها حاکی است که در تظاهرات اعتراضی آخر هفته بلاروس که همچون هفته‌های گذشته، صدها زن سردمدار آن بودند، دست‌کم ۹ تن از مخالفان دولت لوکاشنکو بازداشت شدند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، معترضان به نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری بلاروس، روز شنبه سوم آبان، برای یازدهمین هفته پیاپی در خیابان‌های مینسک، پایتخت این کشور، حضور یافتند و خواسته‌های خود را مبنی بر کناره‌گیری الکساندر لوکاشنکو و برگزاری انتخابات جدید تکرار کردند.

از زمان اعلام نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ۹ اوت امسال، اعتراضات علیه حکومت لوکاشنکو، رئیس دولت این کشور که با بحران مشروعیت روبه‌روست، ادامه داشته است. در جریان این اعتراضات سه ماهه، تاکنون چندین نفر کشته، صدها تن مجروح و بیش از ۱۰ هزار نفر بازداشت شده‌اند.

کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام کرده الکساندر لوکاشنکو که از سال ۱۹۹۴ رئیس جمهور بلاروس است با کسب حدود ۸۰ درصد از آرا برای ششمین بار به مقام ریاست جمهوری رسیده است. اما مخالفان بر این باورند که دولت در انتخابات تقلب کرده و سوتیلانا تسیخانوسکایا، نامزد مخالفان، پیروز اصلی انتخابات اخیر است.

دولت آمریکا و اتحادیه اروپا پیروزی آقای لوکاشنکو را به رسمیت نشناخته‌اند و از حدود دو هفته پیش، اتحادیه اروپا، او را به لیست افراد تحریمی خود اضافه کرد.