دولت لهستان پذیرش «هزاران مهاجر غیرقانونی» را به رفراندوم می‌گذارد

عکس آرشیوی از پناهجویان مسلمان در مرز لهستان

نخست‌وزیر لهستان روز یکشنبه ۲۲ مرداد اعلام کرد که حزب او قصد دارد پذیرش «هزاران مهاجر غیرقانونی از خاورمیانه و آفریقا» را که بخشی از برنامه اتحادیه اروپا برای جابه‌جایی مهاجران محسوب می‌شود، به رای شهروندان این کشور در یک رفراندوم موکول کند.

از آنجا که انتخابات پارلمانی لهستان روز ۱۵ اکتبر برگزار می‌شود، حزب محافظه‌کار حاکم بر این کشور به دنبال این است که با برگزاری این رفراندوم به‌طور هم‌زمان با انتخابات پارلمانی، همچنان در قدرت باقی بماند.

حزب «قانون و عدالت» که حزب کنونی حاکم بر لهستان است، در سال ۲۰۱۵ نیز با همین تاکتیک استفاده از مسئله‌ مهاجران در کارزار انتخاباتی خود، توانسته بود به قدرت برسد.

ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان با انتشار یک پیام ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد، پرسشی که به رفراندوم گذاشته می‌شود این است که «آیا با پذیرش هزاران مهاجر غیرقانونی از خاورمیانه و آفریقا که مکانیسم جابه‌جایی اجباری در مقررات اداری اروپا می‌خواهد به ما تحمیل کند، موافق هستید؟»

لهستان در حال حاضر میزبان بیش از یک میلیون مهاجر مسیحی و سفیدپوست اوکراینی است و با این حال، مقامات این کشور از مدت‌ها پیش اعلام کرده بودند که مسلمانان و دیگر مهاجرانی را که فرهنگ متفاوتی از فرهنگ اروپایی دارند، تهدیدی برای هویت فرهنگی لهستان و امنیت این کشور به شمار می‌آورند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن