وزیر خارجه آمریکا از فلسطینی‌ها خواست «طرح جایگزین» خود را ارائه دهند

مایک پومپئو می‌گوید، اسرائیلی‌ها بر اساس طرحی که رییس جمهور آمریکا ارائه داده است حاضر به مذاکره هستند

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۹ بهمن از فلسطینی‌هایی که با طرح صلح پیشنهادی دولت ترامپ موسوم به «معامله قرن» مخالفند، خواست تا «طرح جایگزین» خود را که بتواند حمایت اسرائیل را نیز جلب کند، ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست وزیر اسرائیل به سرعت از طرح پیشنهادی دونالد ترامپ حمایت کرد، ولی مخالفت قاطع فلسطینیان با این طرح، باعث شده که وزیر امور خارجه آمریکا به این موضوع واکنش نشان دهد.

آقای پومپئو در آستانه سفر پنج روزه خود به کشورهای اروپایی گفت: اگر فلسطینی‌ها معتقدند که (طرح مورد نظرشان) طرحی شایسته است باید آن را مطرح کنند. من می‌دانم که اسرائیلی‌ها بر اساس طرحی که رییس جمهور ارائه داده است حاضر به مذاکره هستند.

بیشتر در این باره: واکنش‌ها به معامله قرن؛ محمود عباس: هزاران نه

خبرگزاری فرانسه می گوید، هیچ یک از خواسته‌های فلسطینیان در این طرح منظور نشده و در مقابل بسیاری از خواسته‌های اسرائیل که تاکنون مورد مناقشه بوده‌اند، تضمین شده است.

در همین حال، وزیر خارجه آمریکا افزود: «مخالفت‌ها از سوی همان منتقدانی طرح می‌شود که ۷۰ سال به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند.»

مایک پومپئو همچنین در مصاحبه ای با اخبار کانال ۱۲ اسرائیل، گفت، فلسطینی‌ها طبق طرح «معامله قرن» مسیر روشنی برای تشکیل کشور خود دارند: به فلسطینی‌ها اجازه داده می شود که کشور خود را داشته باشند به مشروط به برخی موارد واقعاً ساده ، مثل متوقف کردن تروریسم ، به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان دولت یهود.

وی گفت: اینها موارد اساسی برای صلح و سعادت منطقه است.

این در حالی است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، طرح دونالد ترامپ برای پایان دادن به منازعه عرب ها و اسرائیل را رد کرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از اولین رهبران جهان بود که روز سه‌شنبه حمایت خود از طرح دونالد ترامپ را اعلام کرد و در دفاع از آن گفت: «هیچ طرح صلحی بی‌نقص نیست ولی این طرح شایستگی راه حل دو کشور را دارد.»

نخست وزیر محافظه‌کار بریتانیا برای تضمین معاملات تجاری با آمریکا در پی خروج از اتحادیه اروپا تلاش می‌کند با واشنگتن موضع متحدی اتخاذ کند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، ولی به نظر می‌رسد که موضوع اصلی دیدار مایک پومپئو با وزیر خارجه و نخست وزیر بریتانیا کاستن از احتمال تضعیف مناسبات دو کشور باشد که همواره به عنوان «مناسباتی ویژه» شناخته شده است.

روز سه‌شنبه دولت بریتانیا مشارکت محدود ولی مهم شرکت چینی هوآوی در شبکه «فایو جی» را تصویب کرد.

بیشتر در این باره: دونالد ترامپ از «معامله قرن» رونمایی کرد

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت: «ما تصمیم و برنامه دولت بریتانیا را ارزیابی خواهیم کرد. ولی به نظر ما سیستم‌های غربی باید با قوانین غربی کار کنند و اطلاعات آمریکا فقط باید به شبکه‌های قابل اعتماد منتقل شوند. ما این موضوع را تضمین خواهیم کرد.»

بوریس جانسون روز گذشته در پارلمان گفت: «ما هیچ کاری نخواهیم کرد که مناسباتمان با آمریکا را به خطر بیاندازد.»

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید برخی از کارشناسان امنیتی معتقدند ضوابطی که بریتانیا برای مشارکت هوآوی در شبکه «فایو جی» تعیین کرده، از جمله عدم مشارکت آن در بخش‌های مرکزی و حساس شبکه یا تعیین سقف ۳۵ درصد برای سهام و میزان مشارکت آن، تا حدی اختلاف نظر بریتانیا و آمریکا در این زمینه را حل کرده است.

منبع: خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر