لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

واکنش‌ها به معامله قرن؛ محمود عباس: هزاران نه


محمود عباس گفته: ما طرح «معامله قرن»را رد می‌کنیم
محمود عباس گفته: ما طرح «معامله قرن»را رد می‌کنیم

به دنبال رونمایی از طرح صلح «معامله قرن» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای پایان دادن به منازعه عرب‌ها و اسرائیل، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سه شنبه ۸ بهمن این طرح را رد کرده است.

محمود عباس در سخنرانی خود در واکنش به رونمایی از «معامله قرن» گفت، برای یک کودک فلسطینی، عرب، مسلمان یا مسیحی پذیرش دولتی فلسطینی بدون بیت المقدس (اورشلیم) غیر قابل قبول است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد: ما می گوییم هزار نه، نه ، نه، به این طرح. ما این توافق را رد می کنیم و موضع ما درست است.

به گزارش آسوشیتدپرس، براساس این طرح٬ کشور فلسطین در بخش‌هایی از کرانه باختری ایجاد می‌شود ، اما به اسرائیل اجازه می‌دهد شهرک های ایجاد شده در سرزمین اشغالی را ضمیمه خاک خود کند. این طرح همچنین به فلسطینیان امکان می‌دهد پایتختی را در حومه شرقی اورشلیم داشته باشند، اما بیشتر این شهر تحت کنترل اسرائیل خواهد بود.

محمود عباس گفته است: ما زانو نخواهیم زد و تسلیم نمی‌شویم. فلسطینی‌ها با استفاده از روش‌های مسالمت آمیز و مردمی در برابر این طرح مقاومت می‌کنند.

محمود عباس تصریح کرد که بیت المقدس برای فروش نیست.

گروه اسلامگرای حماس که کنترل غزه را در دست دارد نیز گفته است هدف از «معامله قرن» از بین بردن پروژه ملی فلسطین است.

خلیل الحیه یک مقام حماس گفته است: ما مطمئن هستیم که مردم فلسطین اجازه نخواهند داد که این توطئه ها شکل بگیرد. بنابراین ، همه گزینه ها مد نظر هستند. اشغالگر (اسرائیل) و دولت آمریکا در برابر آنچه که انجام دادهٰ‌اند ، مسئول خواهند بود.

گروه حزب الله لبنان هم به این طرح واکنش نشان داده و آن را طرحی «ننگین» خوانده که با کمک برخی از کشورهای عربی محقق شده است.

این گروه شیعه مورد حمایت ایران در ادامه گفته است که «معامله قرن» دونالد ترامپ، «گامی بسیار خطرناک» که پیامدهای بسیار ناخوشایندی برای آینده منطقه و ملت‌های آن خواهد داشت.

واکنش عربستان

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس) وزارت خارجه پا عربستان در بیانیه ای اعلام کرد:« از تلاش‌های دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا برای پیشبرد طرح صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی قدردانی می‌کند.»

به گزارش العربیه، در این بیانیه‌ آمده است: «وزارت خارجه پادشاهی عربی سعودی از اعلام طرح صلح ارائه شده از سوی دولت آمریکا تحت عنوان چشم‌انداز صلح، شکوفایی و آینده‌‌ای درخشان‌تر، مطلع شده و در سایه آنچه اعلام شده این پادشاهی مجددا بر حمایتش از تمامی تلاش‌ها برای رسیدن به راه حلی عادلانه و فراگیر برای مسأله فلسطین تاکید می‌کند».

در همین حال سازمان ملل اعلام کرد که همچنان به رویکرد تشکیل دو کشور بر مبنای مرزهای قبل از جنگ ۱۹۶۷ پایبند است.

یک سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفته است: سازمان ملل خواهان توافق صلحی مبتنی بر قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، قوانین بین المللی و توافق دو جانبه است.

دومینیک راب وزیر امور خارجه بریتانیا نیز از فلسطینیان خواست این طرح را به طور منصفانه مورد بررسی قرار دهد و ببیند شاید بتوانند از این به عنوان گامی برای بازگشت به مذاکرات استفاده کنند.

دونالد ترامپ روز سه شنبه تاکید کرد٬ «معامله قرن» با طرح‌های پیشین متفاوت و جامع‌تر از آنها است. «ما راهکارهای خوبی برای زندگی بهتر و امنیت آنها ارائه کرده‌ایم؛ یک راه حل که می‌توان آن را برد- برد نامید».

وی با بیان اینکه این طرح «حاکمیت اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد» تصریح کرد که «اورشلیم پایتخت غیرقابل تقسیم اسرائیل باقی خواهد ماند».

او با تاکید بر اینکه این طرح «نباید امنیت اسرائیل را زیر سؤال ببرد»، افزود: «همه می‌دانند که من برای اسرائیل کارهای بزرگی کرده‌ام و اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته و سفارت را به اورشلیم منتقل کرده و حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را قبول کرده‌ام و نیز از توافق بد هسته‌ای با ایران خارج شدم».

توئیت‌های خامنه‌ای

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم در پیام‌هایی توئیتری مخالفت شدید خود با این طرح را باری دیگر اعلام کرده است.

او نوشته است: «به کوری چشم دولتمردان آمریکا سیاست شیطانی و خبیث آمریکا در مورد فلسطین با نام معامله قرن به توفیق الهی هرگز تحقّق نخواهد یافت. در مورد یهودی شدن بیت‌المقدس که می‌گویند باید دست یهود باشد، غلط بیخودی می‌کنند.»

او همچنین گفته است: «قضیّهٔ فلسطین از یادها نخواهد رفت و مسلّماً ملّت فلسطین و همه ملّت‌های مسلمان در مقابل آنان خواهند ایستاد و نمی‌گذارند معامله قرن اتفاق بیفتد.»

منابع: رویترز٬ آسوشیتدپرس و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG