پرتغال با احضار سفیر ایران خواستار آزاد کردن کشتی «ام‌اس‌سی اریز» شد

کشتی ام‌اس‌سی اریز روز ۲۵ فروردین توسط سپاه پاسداران توقیف شد

وزارت خارجه پرتغال با احضار سفیر جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی کشتی «ام‌اس‌سی اریز» شد که با پرچم این کشور حرکت می‌کرد.

این کشتی روز ۲۵ فروردین توسط سپاه پاسداران در ۵۰ مایلی بندر فجیره امارات توقیف و به بندرعباس منتقل شد.

وزارت خارجه پرتغال روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین با انتشار بیانیه‌ای گفت: که منتظر نتایج احضار سفیر ایران و اعتراض رسمی خواهد بود و «هر گام بعدی را بسته به آن ارزیابی خواهد کرد».

در واکنش به توقیف این کشتی، وزیر خارجه اسرائیل، جمهوری اسلامی را به «دزدی دریایی» متهم کرده و خواستار تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران شده بود.

بیشتر در این باره: ایران کشتی با مالکیت «اسرائیلی» را توقیف کرد؛ اسرائیل: سپاه سازمان تروریستی اعلام شود

در حالی که رسانه‌های حکومتی ایران صراحتا توقیف این کشتی را تلافی جمهوری اسلامی از اسرائیل به خاطر حمله ۱۳ فروردین به کنسولگری ایران در دمشق عنوان کردند، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران بدون ارائه شواهد مدعی شد این کشتی به دلیل «نقض قوانین بین‌المللی» توقیف شده است.

کشتی «ام‌اس‌سی اریز» که از امارات به سوی هند در حال حرکت بود، از شرکت کشتیرانی «گورتال» اجاره شده بود که زیرمجموعه شرکت «زودیاک مَریتایم» مستقر در لندن است. مالک بخشی از سهام زودیاک، یک میلیاردر اسرائیلی به نام ایال اُفر است.

شرکت سوئیسی-‌ایتالیایی ام‌اس‌سی با تأیید توقیف شدن شناور خود گفت نیروهای ایرانی سوار بر هلی‌کوپتر وارد این کشتی شدند.

در بیانیه این شرکت آمده بود که کشتی ام‌اس‌سی اِریز ۲۵ خدمه دارد.

یکی از خدمه‌ این کشتی شهروند روسیه است و سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد ایران قول داده است که او را آزاد کند.

ماریا زاخارووا در ادامه گفت در تماس تلفنی وزرای امور خارجه دو کشور در روز یکشنبه، طرف ایرانی اعلام کرد که هیچ ادعایی نسبت به ملوان روسی ندارد و قول داده است که به زودی امکان دسترسی کنسولی به او و آزادی‌اش را فراهم سازد.