برق ۵۰ اداره دولتی تهران به دلیل مصرف بالا قطع شد

شرکت برق استان تهران از قطع کردن برق ۵۰ اداره دولتی و نهاد عمومی پرمصرف این استان تنها در یک روز خبر داد.

بنا بر اطلاعیه‌ شرکت توزیع برق استان تهران، قطعی برق این ادارات دولتی و نهادهای عمومی روز چهارشنبه، ۵ خرداد، اجرا شده است.

وزارت نیرو پیشتر در ابلاغیه‌‌ای از سازمان‌های دولتی خواسته بود که مصرف برق خود را در ساعت‌های اداری در مقایسه با مدت مشابه سال پیش ۵۰ درصد و در ساعت‌های غیراداری ۹۰ درصد کاهش دهند.

شرکت توزیع برق استان تهران هم پیشتر اعلام کرده بود که با نصب کنتور هوشمند در ادارات و دستگاه‌های اجرایی و با نظارت بازرسان این شرکت، مصرف مشترکان اداری را رصد می‌کند و در صورت تخطی از ضوابط ابلاغی، برق آنها را قطع خواهد کرد.

با این حال در اطلاعیه اخیر شرکت توزیع برق تهران آمده است که نه تنها این مصوبه اخیر وزارت نیرو اجرا نمی‌شود، بلکه بعضی از دستگاه‌ها تا دوبرابر نسبت به مدت مشابه افزایش مصرف نیز دارند.

طی هفته‌های گذشته مقامات ایران در مورد خاموشی‌ها در تابستان هشدار داده و استفاده از کولر گازی در ادارات ممنوع شده است.

در استان خوزستان نیز حضور کارمندان با کت و شلوار در ادارات ممنوع شده است.

محدودیت‌هایی از این دست برای مقابله با کمبود برق و خاموشی‌ها در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی وزارت نیرو، کل مصرف بخش عمومی (شامل ادارات، سازمان‌ها، مترو و غیره) در سال گذشته خورشیدی ۲۴ تراوات ساعت، معادل ۸.۵ درصد از کل مصرف برق کشور بوده، در حالی که بیش از ۱۰ درصد برق تولیدی کشور، معادل ۳۵ تراوات ساعت، تنها در شبکه توزیع به خاطر فرسودگی تجهیزات تلف شده است.

ایران برای جلوگیری از خاموشی نیازمند رشد سالانه ۵ درصدی تولید برق است. سال گذشته قرار بود ۴۸۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود، اما کمتر از نیمی از این رقم محقق شد. وضعیت مشابهی برای سال ۹۸ نیز اتفاق افتاد.

وزیر نیرو در روزهای اخیر، خشکسالی و کمبود منابع آبی نیروگاه‌های برق-آبی، گرمای زودرس و اخراج رمزارز را مهم‌ترین دلایل فشار بر شبکه برق کشور عنوان کرده است.