هشدار وزارت بهداشت ایران در مورد برخورد با سزارین‌های «تقویمی» و «مدیریت‌نشده»

همزمان با نزدیک شدن به روز ۹ آذرماه، تاریخ ۹۹.۹.۹، وزارت بهداشت و درمان ایران در ابلاغیه‌ای خواستار بررسی عملکرد بیمارستان‌ها و پزشکان در سزارین‌های تقویمی و برخورد با موارد دارای سابقه «آمار بالای سزارین مدیریت‌نشده» شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از ابلاغیه معاون درمان وزارت بهداشت که روز چهارشنبه، ۵ آذر، منتشر شد، آمار سزارین‌های غیرلازم در برخی از بیمارستان‌ها در چندین تاریخ مناسبتی و تقویمی در سال جاری بر اساس رصد این وزارتخانه افزایش معنادار داشته است.

در این ابلاغیه، قاسم جان‌بابایی بر بررسی دقیق افزایش آماری سزارین‌های بیمارستان‌ها و پزشکان در تاریخ مورد ۹۹.۹.۹ تاکید کرده و از تذکر مکتوب به مسئول فنی بیمارستان‌های دارای آمار نامتعارف خبر داد.

بر اساس این ابلاغیه، همچنین بیمارستان‌ها موظف شده‌اند که پزشکان متخصص زنان و زایمان با آمار افزایشی را به هیئت انتظامی استان معرفی و گزارش اقدامات را ارائه کنند.

در این ابلاغیه به نحوه برخورد و مجازات پزشکان و بیمارستان‌های متخلف اشاره‌ نشده است.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، پیش از این با هشدار در خصوص دستکاری تاریخ زایمان‌ها، احتمال افزایش آمار بستری نوزادان در بخش آی‌سی‌یو و مرگ آن‌ها را محتمل دانسته بود.

چند سالی است که تب تولد فرزندان در تاریخ‌های رُند به دغدغه جدی برخی خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است. برخی والدین برای این منظور حاضر به پذیرش ریسک زایمان زودرس و پرداخت هزینه‌های نجومی به بیمارستان‌ها و پزشکان هستند.

وزارت بهداشت ایران و بسیاری از پزشکان درباره پیامدهای زایمان‌های زودرس بارها هشدار داده‌اند.