شاهزاده رضا پهلوی: سه جوان دیگر مملکت‌مان به دست ضحاکان زمانه اعدام شدند

شاهزاده رضا پهلوی

شاهزاده رضا پهلوی در پیامی ویدئویی به اجرای حکم اعدام سه متهم «خانه اصفهان» واکنش نشان داد و بر ادامۀ مبارزه تا سرنگونی جمهوری اسلامی تأکید کرد.

او در آغاز این پیام که روز جمعه ۲۹ اردیبهشت منتشر شدگفت: «ما امروز همگی خشمگین هستیم، اندوهگین و غمناک هستیم با از دست دادن سه جوانمرد دیگر مملکت‌مان که به دست ضحاکان زمانه اعدام شدند.»

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به تلاش مردمی که در روزهای اخیر برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی در مقابل زندان دستگرد اصفهان تجمع کرده بودند، افزود که «علی‌رغم تمام فریادها» جمهوری اسلامی «همچنان بی‌رحمانه مشغول کشتار هم‌میهنان‌مان است».

او در عین حال، بر ضرورت تداوم «همبستگی و یک‌صدایی» مخالفان جمهوری اسلامی برای ادامۀ مبارزه با این حکومت تأکید کرد و گفت: ««نباید باور و امیدمان را به آینده‌ای بهتر از دست بدهیم.»

شاهزاده رضا پهلوی در پایان تصریح کرد که به باور او پس از سرنگونی جمهوری اسلامی، مردم ایران شاهد دستیابی «به آزادی واقعی، به آسایش، امنیت و به پایان اعدام» خواهند بود.

ولیعهد ایران همچنین در پیام مکتوبی که در کانال تلگرامی او منتشر شد، اعلام کرد: «در کنار خانواده‌های سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و همه جان‌باختگان راه میهن هستیم و تنهای‌شان نمی‌گذاریم.»

تنها ساعاتی پس از تأیید اجرای حکم اعدام سه متهم پرونده موسوم به «خانه اصفهان»، موجی از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به این اقدام حکومت ایران به راه افتاد و بسیاری خواستار اقدامات تنبیهی علیه جمهوری اسلامی شدند.

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که حکم اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی بامداد جمعه ۲۹ ارديبهشت به اجرا درآمد.

پیشتر قوه قضائیه جمهوری اسلامی این سه جوان را پس از بازداشت در اعتراضات شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱، در ارتباط با پروندۀ کشته شدن دو بسیجی به نام‌های محسن حمیدی و محمد كریمی و یک سرهنگ یگان ویژه به نام اسماعیل چراغی در محله خانه اصفهان متهم و محکوم اعلام کرده بود.

دیوان عالی کشور نیز با رد فرجام‌خواهی آن‌ها، حکم اعدام‌شان را به اتهام «محاربه» و به «قتل» صادر کرد.

اجرای این احکام در شرایطی صورت گرفت که صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی حتی در اعترافات اجباری که از آن‌ها پخش شد، این اتهام‌ها را نپذیرفته‌ بودند.

گروهی از وکلا و حقوقدانان نیز روز ۲۵ اردیبهشت در نامه‌ای یادآور شدند که فرآیند تعقیب قضایی، رسیدگی و محکومیت سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی، «غیرقانونی طی شده و موازین دادرسی عادلانه در هیچ‌یک از این پرونده‌ها رعایت نشده است».

بیشتر در این باره: قوه قضاییه حکم اعدام سه متهم «خانه اصفهان» را اجرا کرد؛ از تحویل اجساد به خانواده‌ها «امتناع شده است»