«بازداشت دست‌کم یک نفر» در تجمع معترضان به سربازی اجباری در تهران

تجمع اعتراضی به خدمت سربازی اجباری در تهران

تجمع عده‌ای از معترضان به سربازی اجباری در تهران در روز شنبه با بازداشت دستِ‌کم یکی از معترضان سرکوب شد.

تجمع اعتراضی در «نقد سربازی اجباری» با ابتکار اتحادیه «جنبش عدالتخواه دانشجویی» قرار بود صبح روز شنبه، پنجم شهریور، در میدان سپاه و در مقابل سازمان نظام وظیفه عمومی برگزار شود.

در این تجمع شماری از معترضان پلاکاردهایی با شعارهای «دو سال حبس اجباری»، «‌برده‌داری نوین» و «‌سربازی، کارخانه تولید ناامیدی» و «هر سال ۱۷۴ قربانی سربازی اجباری» در دست داشتند.

وحید اشتری، فعال رسانه‌ای، در توئیتی از بازداشت محمد اسکندری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی، در تجمع امروز خبر داده است.

سربازی در ایران، موسوم به «خدمت سربازی»، اجباری است و بر پایه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همه مردان بالای ۱۸ سال ایرانی، جز مواردی که استثنا شده‌اند، باید ۲۴ ماه به خدمت سربازی بروند.

اجباری بودن این دوره و فشارهای جسمی و روانی بر سربازان که در مواردی منجر به خودکشی یا اقدامات خشونت‌آمیز آن‌ها می‌شود، منتقدان بسیاری دارد.

در آخرین اقدام خشونت‌آمیز که خبر آن رسانه‌ای شد، یک سرباز یکم فروردین امسال در پادگانی در بوشهر، چهار سرباز دیگر را کشت و یک سرباز دیگر را گروگان گرفت. «اجازه ندادن برای رفتن به مرخصی» انگیزه این سرباز برای این اقدامات خشونت‌آمیز اعلام شد.

امیر نصیرزاده، جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، روز ۲۳ تیر هدف از خدمت سربازی را آموزش «مهارت» به جوانان اعلام کرده و در واکنش به منتقدان گفته بود: «هرکسی در مورد سربازی و لغو آن اظهار نظر می‌کند یا از جوانب و زوایای آن مطلع نیست یا شاید هدفی جز تأمین امنیت ملی دارد.»