تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی در تهران و چندین شهر دیگر برگزار شد

بازنشستگان تأمین اجتماعی روز یکشنبه، ۲۴ بهمن در تهران و چندین شهر دیگر تجمع کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند.

تجمع تهران در مقابل مجلس و در شهرهایی مانند مشهد، سنندج، کرمانشاه، شوش، خرم‌آباد و اهواز در مقابل اداره‌های کل تأمین اجتماعی برگزار شده است.

از جمله خواسته‌های بازنشستگان تأمین اجتماعی، اجرای کامل قانون همسان‌سازی، دریافت عیدی دو برابر حقوق و برخورداری از بیمه جامع و کارآمد مطابق ماده ۵۴ قانون تأمین اجتماعی است.

پرداخت بدهی دست‌کم ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق تأمین اجتماعی و آزادی فوری و بی قید و شرط اسماعیل گرامی، فعال صنفی بازنشستگان، از دیگر مطالبات تجمع‌کنندگان بود.

در دو سال گذشته و در پی بحرانی‌تر شدن شرایط اقتصادی و تنگناهای معیشتی در ایران تجمع‌های اعتراضی اصناف مختلف و اقشار مختلف مردم افزایش قابل توجهی یافته است.

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در دی‌ ١۴٠٠ برای خانوارهای کشور به ۴۲.۴ درصد و نرخ تورم نقطه‌ای در این ماه به ۳۵.۹ درصد رسیده است.

بر اساس سند «خیلی محرمانه‌ای» که اخیرا از یک جلسه با حضور مقامات نظامی و امنیتی ایران به تاریخ ۳۰ آبان و با عنوان «کارگروه پیشگیری از بحران‌های امنیتی معیشت‌پایه» از سوی گروه سایبری «عدالت علی» به دست رادیوفردا رسیده، در این جلسه اعلام شد که «جامعه در حالت انفجار زیرپوستی قرار دارد» و نارضایتی‌های اجتماعی در یک‌ سال گذشته «۳۰۰ درصد» افزایش داشته است.

در این جلسه سرهنگ کاویانی از پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا با پیش‌بینی ۵۵ تجمع صنفی در چهار ماه پایانی سال هشدار داده است که اگر حذف ارز ترجیحی و موج جدید افزایش قیمت‌ها «هوشمندانه» مدیریت نشود، می‌تواند «پیشران یک بحران اقتصادی» باشد.